Jihočeská rada chce silnici i lanovku na Hochficht

České Budějovice – Rada Jihočeského kraje chce, aby vznikla lanovka, která povede od lipenské přehrady do rakouského lyžařského areálu Hochficht, v zásadách územního rozvoje regionu podpořila také rozšíření silnice, po které se na Hochficht jezdí. Zlepšení dopravního spojení do největšího šumavského skiareálu dlouhodobě prosazují starostové horských obcí. Proti lanovce i rozšíření silnice, která vede z Nové Pece na Zadní Zvonkovou a dále po rakouském území ke sjezdovkám, se však zásadně staví několik občanských sdružení. Zásady územního rozvoje posoudí 13. září zastupitelstvo. Pokud je schválí, budou je muset do svých územních plánů zanést obce.

Pře o vylepšení spojení na Hochficht – oblíbené, ale z Česka těžko dostupné lyžařské centrum – se dostává do další fáze. Zanesení koridoru pro lanovku i pro širší silnici do Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje zdůrazňuje podporu obou staveb ze strany krajského úřadu – nazvdory kritice některých ekologických organizací. Podle Edvarda Sequense z hnutí Calla bude lanovka, která povede napříč první zónou náradního parku, rušivým krajinářským prvkem. Otevře les vichřicím, aktivista je přesvědčen, že také přivede do oblasti tisíce turistů, kteří by jinak nepřijeli. Rozšíření příhraniční silnice zase výrazně zvýší provoz, a tím usmrcování a rušení živočichů, řekl Sequens.

Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola však odmítá, že by rada „tunelovala Šumavu“. Lanovka na vrchol Smrčinu (Hochficht) je podle něj jediným velkým investičním projektem, naopak některé kontroverzní návrhy kraj zamítl. Že rozhodně nevzniknou sjezdovky na české straně Smrčiny, je hejtman přesvědčen. „Koridor je vymezen nějakými 30 až 40 metry, chtěl bych vidět toho smělce, který by si dovolil udělat odtěžovací sjezdovku na severní straně Smrčiny v koridoru 30 metrů a sjížděl by ji dolu, to je nesmysl,“ uvedl hejtman.

V zásadách územního rozvoje lze zjistit, kde protnou v budoucnu krajinu silnice, železnice a distribuční sítě, kde má zelenou bytová výstavba a kde průmyslové zóny, kde ustoupí krajina těžbě kamene, i to, s kolika golfovými hřišti se na jihu počítá. Ve dvouletém cyklu se budou zásady aktualizovat.