Po desetiletích začala stavba lanovky na Sněžku

Pec pod Sněžkou – Desetiletí čekání jsou pryč, v Peci pod Sněžkou definitivně začala stavba nové lanovky na Růžovou horu a Sněžku. Trutnovská stavební firma BAK dnes převzala staveniště. Lanovka bude delší než ta stávající, začínat bude už u chaty Lesovna, kde také proběhnou první práce. Později se přesunou do dolního úseku stávající dvousedačkové lanovky, která však bude moci zůstat v provozu do poloviny příštího roku. Nová kabinková lanovka, kterou vyrobí Leitner, začne na nejvyšší českou horu jezdit na jaře 2014.

Nová lanovka povede stejně jako ta stávající z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu a dále na Sněžku, s výjimkou krátkého úseku od dnešní dolní stanice k té nové bude kopírovat její trasu. Ještě do zimy chce stavební firma vybetonovat patky pro nové sloupy v úseku Pec pod Sněžkou – Růžová hora. Při těchto pracích využijí i vrtulník. V létě příštího roku potom dojde na práce, které si vyžádají definitivní zastavení staré dvousedačky. Dělníci vybourají patky sloupů na horním úseku a na jejich místech vybetonují nové.

Lanovka Pec pod Sněžkou–Sněžka
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

O stavbě nové lanovky na Sněžku se hovořilo už od 70. let minulého století, bránil jí však nedostatek financí a především spory s ekology. Budoucí podoba lanovky má být výsledkem kompromisu mezi zastánci lanovky, která rychle vyveze davy turistů na vrchol, a ochránců přírody, kteří by byli nejraději, kdyby nahoru nic nejezdilo. Nakonec vznikne lanovka, která bude mít stejnou přepravní kapacitu jako její předchůdkyně – 250 osob za hodinu. Bude však kabinková, turisté tak nebudou přímo vystaveni vlivu počasí jako na sedačkové lanovce. Současně bude rozmarům počasí lépe odolávat i sama konstrukce lanovky.

Společná nabídka firem BAK a Leitner vyhrála výběrové řízení na stavbu lanovky, ze tří uchazečů byla nejlevnější. Město Pec pod Sněžkou za ni zaplatí 299 milionů korun bez DPH. Získalo 230milionovou evropskou dotaci, dalších zhruba 70 milionů korun získá Pec z úvěru.

Štítek VonRoll ve stanici Růžová hora
Zdroj: ČT24

Lanovka na Růžovou horu začala jezdit v roce 1949, o rok později byl zahájen provoz i v druhém úseku na Sněžku. Vyrobila ji Transporta Chrudim podle licence švýcarské společnosti VonRoll na typ VR-101. Dnes jde o nejstarší provozovanou lanovku tohoto typu, nejstarší provozovanou lanovku v Česku a také nejstarší provozovanou odpojitelnou dvousedačkovou lanovku na světě. Po jejím zrušení a nahrazení převezme část těchto primátů lanovka téhož typu, která vede z Krupky na Komáří Vížku.