Kraje se bojí o rychlíky, jasno bude až za dva týdny

Praha – Jízdní řády, podle kterých budou jezdit vlaky příští rok, resp. už od 10. prosince, ještě nejsou hotovy. Sice už měly být, ministerstvo dopravy ale jejich uzávěrku nechalo o dva týdny odložit. Hrozí, že konečná podoba grafikonu potěší jen málokoho. Jednotlivé kraje v posledních týdnech zveřejnily upravené podoby navrhovaných jízdních řádů, které se značně liší oproti verzím představeným v červnu. Je z nich patrné především to, o čem se hovoří od poloviny srpna – stát zruší řadu rychlíků. Zanikne například většina rychlíkových spojů mezi Turnovem a Tanvaldem, zcela přestane jezdit linka z Pardubic do Jihlavy. Na omezení se musí připravit i cestující na nejdůležitějších trasách, jako je Brno–České Budějovice–Plzeň nebo Praha–Plzeň–Cheb. Rýsuje se alespoň jedna novinka – o sobotách bude prodloužen jeden pár spojů SC Pendolino z Bohumína až do Františkových Lázní.

Zatímco Pendolino do Františkových Lázní pojede pouze v sobotu a ve vybrané svátky, o své rychlíky přijdou lidé většinou nadobro. Podle poslední verze návrhů jízdních řádů přestane jezdit například první ranní rychlík z Prahy přes Plzeň do Chebu a poslední večerní vlak v opačném směru. „V současnosti se konečné změny v objednávce státu ještě dolaďují a definitivní rozhodnutí by mělo padnout v příštích dnech. Nicméně v tuto chvíli to vypadá, že stát tyto spoje skutečně neobjedná,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dodal však, že zůstane zachováno alespoň přímé spojení Košice–Plzeň–Cheb prostřednictvím přímých ubytovacích vozů. Ty dnes v Praze přecházejí z vlaku ze Slovenska na rychlík, kterému hrozí zrušení. Stane-li se tak, budou ubytovací vozy v příštím roce přijíždět ze Slovenska o dvě hodiny později, v opačném směru naopak pojedou o dvě hodiny dříve. 

Z Prahy do Tanvaldu i z Jihlavy do Pardubic už jenom autem

Zánik hrozí také všem rychlíkům z Pardubic do Jihlavy a razantně omezeno bude spojení na lince Praha–Turnov–Tanvald. Zatímco mezi Prahou a Turnovem zůstane zachován dvouhodinový takt mezi 7. a 19. hodinou s jednou mezerou před polednem, z Turnova do Tanvaldu pojedou pouze dva páry spojů – tak, aby bylo možné dostat se ráno z Prahy do Jizerských hor a večer zpět. Podobným způsobem bude zkrácena linka Ostrava–Jeseník, která vynechá celý úsek z Krnova do Jeseníku, a linka Kolín–Rumburk, která by měla být ukončena v České Lípě.

Omezení se dotkne i dalších významných tras, například Praha–Kladno, kde přestanou jezdit dva páry rychlíků. Přitom teprve předloni zavedly dráhy po společné objednávce státu a Středočeského kraje hodinový takt rychlých vlaků mezi hlavním městem a největším městem Středočeského kraje. Nyní o něj cestující přijdou. O letošní novinku – rychlík v osm ráno z Prahy – přijdou zase lidé, kteří jezdí linkou Praha–Tábor–České Budějovice. Přes snahu šetřit ale stát objednal i jednu dosud nevídanou linku – rychlíky Olomouc–Bohumín. Ta má kompenzovat výpadek zastávek expresních vlaků mezi Prahou a Ostravou. Pravděpodobně budou dálkové spoje Českých drah projíždět například Hranice nebo Studénku, aby se zkrátily jejich jízdní doby mezi největšími městy. Zatímco v Hranicích plánuje zastávku alespoň konkurenční Regiojet, jiná města by mohla zůstat bez řádného spojení s Olomoucí nebo Ostravou.

Ministr chce čas a peníze

Ministerstvo dopravy, které rychlíkovou dopravu objednává, zdůvodnilo možné omezení tím, že resort napřesrok dostane o osm miliard méně, z toho 200 milionů se dotkne objednávky dálkových vlaků. Ministr Pavel Dobeš oznámil, že se pokusí peníze od vlády ještě získat. „Omezení dopravní obslužnosti považuji za velmi nešťastný krok,“ uvedl ministr. Správa železniční dopravní cesty proto posunula uzavírku jízdního řádu o dva týdny – původně měly dostat tabulky konečnou podobu už tento týden.

Kraje stále nemají jasno

Kraje považují ministerské otálení za značně problematické. Na státem objednávané rychlíky totiž navazují regionální vlaky a autobusy, které však bez rychlíku leckdy nemají smysl. Vláda však natahuje trpělivost krajských představitelů hned dvakrát – stále totiž není známo, zda kabinet splní svoje předsevzetí snížit účelovou dotaci na regionální vlaky z 2,6 miliardy na 2 miliardy korun.

Tyto peníze si kraje vymohly v situaci, kdy musely začít platit za regionální dopravu, aniž by se zvýšily jejich příjmy. Řada regionů proto nemá případný výpadek státních peněz čím nahradit.