U Budějovic vyroste nejdelší železniční tunel v Česku

České Budějovice – Stavba největšího železničního tunelu v Česku, která má propojit obce na Českobudějovicku, dostala od ministerstva životního prostředí zelenou. Roky dohadů a mnoho stanovených podmínek provázely ukončení takzvaného projektu EIA. Stavitelé se do budování posledního a nejspornějšího úseku koridoru ale ještě nepustí. Snaží se nejprve zajistit miliardy na stavbu. 

Podle železničářů jde o klíčové rozhodnutí. Miliardy na tunel chtějí získat z evropských fondů i ze státní pokladny. Kvůli stavbě omezí některé plánované akce. „Rozhodli jsme se některé navazující úseky tam, kde je to možné, zredukovat. Nalézt úspory na okolních stavbách,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Železniční magistrálu směřující z Prahy na jih už začaly stavební firmy budovat. Nové úseky jsou na Táborsku a pracuje se také v Českých Budějovicích. Se stavbou ševětínského úseku se počítá až na samý závěr budování čtvrtého koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Železničáři původně vypracovali šest povrchových variant. Největší výhrady k nim měli lidé v Hrdějovicích. Projektanti nakonec ustoupili a do územních plánů zakreslili trať, která směřuje do tunelu. Tuto trasu místní preferují a žádnou další změnu nechtějí. 

Trasa posledního železničního koridoru
Trasa posledního železničního koridoru

Součástí dvacetikilometrové tratě mají být dva tunely o celkové délce osm kilometrů. Chotýčanský tunel přitom bude s téměř pěti kilometry vůbec nejdelším v Česku. Stavba tunelu by měla začít do tří let a práce by měly skončit v roce 2018. Projekt počítá s tím, že vlaky po dokončení koridoru pojedou z Prahy k rakouským hranicím rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Cestujícím se tak výrazně zkrátí cestovní doba.