Polovina kamionů je nebezpečná

Pardubice – Třídenní kontrolní akce, která proběhla v Pardubickém kraji, ukázala na naprosté pohrdání předpisy ze strany řidičů a provozovatelů kamionů a dalších nákladních automobilů. Každá druhá kontrola ukázala buď přetížení nebo špatný technický stav vozidla. Kontroly koordinovalo Centrum služeb pro silniční dopravu. V rámci evropské spolupráce si vyměnilo zkušenosti s kolegy z Polska a Německa.

Řidiči kamionů jsou nebezpeční – takový je jednoznačný závěr kontroly jejich vozidel. Ignorují nebezpečné závady svých vozidel, nedbají o správné uložení nákladu nebo jezdí beze spánku – jeden z kontrolovaných si nedopřál přestávku celých 26 hodin.

I řidiči, kteří se vyspali, ale často dostali pokutu. Například řidič polského kamionu ignoroval praskliny na brzdových kotoučích. „Mám svoji práci a nemám čas,“ rozčiloval se potom přistižený řidič. Nebylo mu to mnoho platné. Na pokutách a kaucích vybrali policisté, kteří tři dny kontrolovali nákladní vozidla v Pardubicích, Opatovicích a Nasavrkách, statisíce korun. Některým řidičům policie také zakázala pokračovat v jízdě kvůli závažným technickým nedostatkům. „Jde o to, jestli je závada nebezpečná – když ano, řidič nemůže pokračovat, než například vymění pneumatiku,“ přiblížil Patrick Lange z německého Úřadu pro nákladní dopravu.

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)

Právě němečtí policisté se kontrol v Pardubickém kraji zúčastnili po boku svých českých kolegů. Cílem bylo především sjednocení postupů. „V Německu máme stejné problémy. Můžeme vidět práci kolegů a sjednotit evropské postupy,“ uvedl Ronny Hauser z Úřadu pro nákladní dopravu.

Vedle zanedbání povinných přestávek a špatného technického stavu vozidel bylo častým důvodem trestů pro kontrolované řidiče přetížení jejich kamionů. Přenosné silniční váhy odhalovaly jeden za druhým. „Policisté se často setkávají s vozidly, která jsou přetížena o více než pět tun,“ shrnula policejní mluvčí Eva Maturová.

Jako maličkost se potom jeví prohřešek českého řidiče, který zaplatil dva tisíce. „Za moji blbost – neměl jsem zakurtovaný náklad,“ přiznal. Podle Pavla Bergmana z Centra služeb pro silniční dopravu ale vážně hrozilo, že špatně upevněné palety spadnou – například na auto jedoucí za kamionem.