Jihočeská záchranka žádá zvýšení plateb za zákroky

České Budějovice – Zdravotnická záchranná služba se potýká s nedostatkem peněz. Nedohodla se totiž s pojišťovnami na cenách za jednotlivé výkony. Pojišťovny trvají na stávajících podmínkách, zatímco záchranáři se brání s tím, že náklady na jejich provoz se zvyšují. Kvůli neschopnosti dohodnout se trpí také kraje, které musí záchranky značně dotovat.

Zdroj: ISIFA/SME Autor: Tomáš Benedikovič

Záchranná služba v Jihočeském kraji hospodaří s rozpočtem 360 milionů korun, přičemž pojišťovny jim uhradí pouhou třetinu. Zbytek peněz tedy musí doplácet krajský úřad. Ten podle náměstkyně hejtmana Ivany Stráské za posledních šest let ze svého rozpočtu na provoz záchranky věnoval 80 milionů korun.

Každý den jihočeští záchranáři vyjedou ke 170 volání o pomoc či záchraně života. Ročně to dělá na 60 tisíc výjezdů. Ocitáme se v situaci, kdy zdravotní pojišťovny nezaplatí ani výkon, který provedeme, stěžuje si ředitel jihočeské záchranky Marek Slabý. 

Po skončení akce Děkujeme, odcházíme hrozili externí lékaři jihočeských záchranářů hromadnými výpověďmi. Pokud by nedostali přidáno, ukončili by spolupráci a záchranná služba by tak byla prakticky bez lékařů. Jarní krizi zažehnal kraj dotací 23 milionů. Platy se ale mají zvedat i letos a to znamená další propad rozpočtu.

Jihočeská záchranka proto žádá zdravotní pojišťovny, aby zvýšili své platby za lékařské výkony. Dávají jim přitom na vybranou: buď mohou zvýšit vyplácenou částku za body, kterými se zákroky hodnotí, nebo by měli zvýšit množství těchto bodů.

Tyto návrhy mohou být splněny pouze, pokud se změní úhradová vyhláška. Ministerstvo zdravotnictví s tím však v dohledné době nepočítá. „Situace nebyla doposud zdaleka kritická,“ tvrdí mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň. Ani pojišťovna na podmínky záchranných služeb zdá se nepřistoupí. Vymlouvá se přitom na stávající ekonomickou situaci.

Vedle toho pojišťovny záchranným službám neproplácí pohotovost lékařů, kteří jsou připraveni k výjezdu. Tím se liší od případu nemocnic, kde pojišťovny hradí až 90 procent nákladů. Nejvíc ztrátová jsou tedy stanoviště, kde mají například jen jeden výjezd denně.