V Liberci je málo cyklostezek, stěžují si školáci

Liberec - Žáci pěti libereckých škol dnes testovali, jak se ve stotisícové metropoli dá jet do školy na kole. Více než stovka dětí v doprovodu pedagogů i městských strážníků na kolech vyrazila nejprve od škol k dopravnímu hřišti. Odtud se před polednem celý peloton přesunul k liberecké radnici, kde děti zástupcům města předaly své připomínky.

Nejčastěji školáci kritizovali hustý a nebezpečný provoz v centru, špatně propojené cyklostezky, nedostačenou síť tras pro cyklisty a i to, že se nedá centrem bezpečně projet na kole. 

Většina oslovených dětí ale do školy na kole nejezdí. Podle zástupců iniciativy Auto*Mat to dělají hlavně děti na venkově a v menších městech. Liberecké děti tvrdí, že z paneláků se jim kolo ráno špatně vytahuje a navíc u škol není dost stojanů. 

Aleš Kočí, Středisko ekologické výchovy Divizna:

„Cyklojízda měla politikům ukázat, že ve městě jsou lidé, kteří mají zájem jezdit do školy nebo do práce na kole, a že jich přibývá. Ti, kdo rozhodují, jak má město vypadat a jak se má rozvíjet, by měli myslet i na ně.“ 


Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Fiala Břetislav

Podle odborníků zase chybí cyklostezky. Rodiče se o své děti proto bojí a raději je vozí autem. „V Liberci je pár cyklostezek, ale jsou to jen kousky, které nenavazují na další cyklostezky. To je asi největší problém,“ tvrdí Jana Pírková z iniciativy Auto*Mat.

Množství cyklostezek se v Liberci rozšiřuje pomalu

Podmínky pro cyklisty ve městě zlepšují, i když jen zvolna. Letos přibyla nová bezpečná cyklostezka centrem města, která začíná v ulici Na Rybníčku vede podél řeky Nisy a končí na třídě Milady Horákové za teplárnou. Další úsek vznikl při rekonstrukci Jablonecké ulice. Stavbaři tam rozšířili chodník tak, aby mohl sloužit chodcům a cyklistům, které tak oddělil od hustého provozu.

I přes tato zlepšení má dnes stotisícový Liberec pro cyklisty podobných bezpečných tras jen kolem 3,5 kilometru. Přes určitá zlepšení, tak podle cyklistů stále patří k nejnebezpečnějším městům v zemi. I to je zřejmě důvod, proč kolo k cestě do práce nebo do školy používá sotva pár desítek Liberečanů.

Podle náměstka liberecké primátorky Jiřího Rutkovského, který je členem sdružení Cyklisté Liberecka, by nové stezky mohly přispět k rozvoji cyklodopravy ve městě a v budoucnu by jich mělo při rekonstrukcích městských komunikací dál přibývat. „Volební program nás zavazuje k vybudování deseti kilometrů cyklostezek. I letos se snažíme budovat projekty, které byly připraveny v předchozím roce,“ dodal.