Analýza pražské opozice: DPP špatně hospodaří

Praha – Pražské dopravní podniky (DPP) zbytečně utrácí desítky milionů korun. Vyplývá to z analýzy, kterou si nechali zpracovat zastupitelé opoziční TOP 09. Dokument poukazuje zejména na to, že si firma draze najímá externí společnosti na různé služby. Vedení dopravního podniku i magistrát ale výsledky analýzy nechtějí komentovat.

Dopravní podnik hospodaří skutečně neefektivně obzvláště poslední tři roky. Dotace vzrůstají o 2 miliardy ročně, zatímco samotné hospodaření DPP se naopak prudce zhoršuje, tvrdí zastupitel a předseda kontrolního výboru na pražském magistrátu Tomáš Hudeček (TOP 09). Opírá se přitom o analýzu, kterou si jeho strana nechala vypracovat.

Minulý rok hlavní město Praha dotovalo DPP více než deseti miliardami korun, přičemž letos městský dopravce požaduje minimálně stejnou částku a dalších asi 6 miliard na nákup nových dopravních prostředků. Celkově tak výdaje na hromadnou dopravu každoročně ukousnou celou polovinu z rozpočtu města.

Analýza upozorňuje hlavně na nevýhodné outsourcingy, což znamená, že si DPP najímají například na opravy externí firmy. Náklady přitom neustále stoupají. Mezi lety 2008 a 2010 tak podniky investovaly o 770 milionů korun více. Podle analýzy by si outsourcingy v dopravním podniku zasloužily forenzní audit.

„Co se týká hospodaření dopravních podniků, tak když jsem ještě působil v dozorčí radě, velmi jsme dbali na naprostou transparentnost a hospodárnost,“ brání financování společnosti bývalý předseda dozorčí rady DPP a současný náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Generální ředitel DPP Martin Dvořák odmítl analýzu komentovat, jelikož se s jejími závěry dosud neseznámil.

Opozice: Externích konzultantů je příliš

Dopravní podnik tvrdí, že najímání externích firem ze začátku musí něco stát, kladně se finančně totiž projeví až po několika letech. Desítky milionů ale dopravce zaplatil i za nejrůznější konzultace. Za poslední dva roky jde o téměř 160 milionů. Vysoké byly náklady především v roce 2009, kdy dosáhly částky 102,9 milionu korun.

Přestože náměstek Březina nynější praxi brání s tím, že najatí konzultanti jsou nutní kvůli velkým projektům, jako třeba výstavba metra, opozice nesouhlasí. „Pokud částku za konzultace rozdělíme na 15 tisíc na osobu a den, tak vychází, že každý den je v dopravních podnicích 27 konzultantů. To neodpovídá ekonomickým výsledkům,“ kritizuje zastupitel Hudeček.

Dokument rovněž upozorňuje na to, že od roku 2008 prý neodůvodnitelně vzrostly náklady na odměny členům statutárních orgánů. Do roku 2008 postupně klesaly na částku 1,59 milionu korun ročně. Poté se ale začaly zvyšovat až na loňských 2,74 milionu korun.

Kvůli zdražení jízdného MHD používá méně lidí

Podle analýzy také podnik přes razantní zvýšení jízdného v roce 2008 nevydělává výrazně více na prodeji jízdného. V roce 2008 sice tržby stouply zhruba o miliardu korun na 4,88 miliardy korun, v dalších letech ale klesly na 4,22, respektive 4,27 miliardy korun. „… což rozhodně nelze interpretovat jinak než, že 'za ty peníze ta služba není zas až tak výhodná a lidi přestali jezdit',“ uvádí se v analýze. Podle Hudečka se tak podobný trend dá očekávat i po zdražení, které vedení města prosadilo k letošnímu začátku července.

Cestující v metru
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Analýza vycházela z dat zveřejněných ve výročních zprávách Dopravního podniku hlavního města Prahy. TOP 09 ji chce nyní předložit dozorčí radě podniku, v které má město své zástupce.