Nádraží ve Žďáru má opravenou výpravní budovu

Žďár nad Sázavou – Nově opravená výpravní budova začala dnes sloužit cestujícím na nádraží ve Žďáru nad Sázavou. Obnovena byla střecha a fasáda, nová jsou okna i dveře. V hale vzniklo ČD centrum s pokladnami a čekárnou. Z projektu celkem za 42 milionů korun ještě zbývá dokončit asi čtvrtinu. Práce se teď přesouvají do levé části budovy, kde mimo jiné do konce roku vznikne rampa pro bezbariérový přístup, jak řekla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Žďár je ale v rámci Vysočiny spíše výjimkou, většina stanic nadále chátrá.

Nádraží ve Žďáru nad Sázavou bylo v obzvlášť špatném stavu, bez větších úprav sloužilo půl století. „Tato lokalita byla velice neutěšená. Kdysi v 60. letech se to vybudovalo a pak už se to jen užívalo,“ řekla žďárská starostka Dagmar Zvěřinová. Na špatný stav nádraží podle ní radnice upozorňovala asi deset let. V nejbližší době bude objekt čelit náporu cestujících zejména v roce 2013, kdy se v nedalekém Novém Městě na Moravě uskuteční mistrovství světa v biatlonu.

Rekonstrukce zlepšila zázemí pro cestující i pro zaměstnance drah. Nevzhledný je však i nadále podchod k nástupištím, který patří Správě železniční dopravní cesty. „To vypadá velice škaredě. Doufám, že do mistrovství světa se to zlepší,“ podotkla Zvěřinová. Jinak prý bude muset město něco podniknout samo. „Nedovedu si představit, že by ty tisíce návštěvníků přijely sem do regionu a procházely tímhle podchodem,“ řekla.

Žďárské nádraží leží na hlavní trati Praha – Kutná Hora – Brno a patří k nejvytíženějším na Vysočině, denně jím projdou tisíce lidí. Rekonstrukce výpravní budovy začala loni v listopadu, práce ve veřejně přístupných prostorách trvaly od letošního února. Ačkoli stavba patří Českým drahám, na rekonstrukci se pěti miliony korun podílela i žďárská radnice.

Právě požadavek na spolufinancování je ale kamenem úrazu v přípravě rekonstrukcí některých dalších železničních stanic na Vysočině. Například nádraží Jihlava-město chátrá, protože město na opravu přispět nechce. „Projekt byl příliš velký na to, aby na něj bylo možné čerpat maximální možnou dotaci,“ upozornil mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. Dráhy ale nechtějí práce financovat samy a čekají, až jim peníze někdo dá. „Nádraží rekonstruovat budeme, je otázka, v jakém poměru se k nám dostanou peníze z EU,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD Milan Matzenauer.

České dráhy spravují na Vysočině kolem 60 výpravních budov. V poslední době se dočkali zlepšení například cestující v Telči a v Chotěboři. Havlíčkobrodské nádraží, které je nejdůležitějším železničním uzlem v kraji, se opravuje postupně. Rekonstrukce budovy na tomto nádraží by měla být hotova do roku 2014.