Zelená Praha? Až budou elektrostanice funkční

Praha – Česká metropole se snaží přesvědčit Pražany, aby pro pohyb v centru používali dopravní prostředky na elektřinu. To by ovzduší v hlavním městě prospělo. Proto se Praha v dubnu přihlásila k projektu Elektromobilní metropole. Po vzoru Londýna nebo Vídně tak chce ve spolupráci s energetickými společnostmi podporovat a rozvíjet ekologickou dopravu. Jenže pohyb po městě například na elektroskútrech má nejeden háček.

Ti, kteří by rádi přispěli k vyčištění pražského ovzduší pohybem na elektroskútrech, to lehké nemají. Například dobíjecí stanice před radnicí v Praze 13, která figuruje na mapě na webových stránkách jako veřejná, je zamčená. „Slouží v podstatě k dobíjení elektromobilů, které používá městská část pro své potřeby,“ vysvětluje mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka. Tady ale problém nekončí. Nachází se totiž na chodníku. „Pokud jsme na kraji energie s baterií, tak budeme muset tlačit. To vlastně každopádně, protože je umístěna a v pěší zóně,“ komentuje situaci prezident Motocyklové asociace ČR Jaromír Šíd.

Bez problémů není ani dobíjení na dvou stanicích, které jsou odtud vzdálené tři kilometry. První nefunguje vůbec, k té druhé zase kabel nedosáhne. Nezbývá tak než poprosit vrátného, aby pomohl 160kilový skútr vyzvednout na chodník tak, aby kabel dosáhl až ke stroji. Kabel od výrobce tedy v tomto případě nestačí. Ten, kdo neumí anglicky, německy nebo francouzsky, má navíc smůlu. V češtině totiž stanice nekomunikuje.

Mluvčí Siemens Pavel Kaidl:

„Stanice jsou k dispozici na všechny elektromobily a záleží na řidiči samotném, jak je vybaven.“


Dobít elektromobil lze i v Centru energetického poradenství uprostřed Prahy. Tady ale na řidiče čeká úsměvná situace. Na skútru totiž musí vjet přímo do prodejny. „Jsme limitováni prostorem. Legislativa zatím neumožňuje umístit stojan venku na Praze 1, takže jsme uvnitř,“ osvětluje situaci vedoucí centra Miloslav Klos.

Dobíjecí stanice uvnitř budovy
Dobíjecí stanice uvnitř budovy

Podobná úskalí na řidiče čekají i u ostatních stanic. V Praze je jich asi dvanáct. Kde si ale skútr dobít vám nikdo neporadí. Zákaznická centra společností, které stanice provozují, o nich totiž příliš povědomí nemají. „Zavolejte na číslo 1188, tam vám poradí,“ odpovídá pracovnice call centra společnosti ČEZ na dotaz ohledně dobíjecí stanice.

Jedno dobití doma = desetikoruna, ale větší jistota

Nejjistější tak pro řidiče stále zůstává nabít si elektroskútr doma v garáži. Za jedno dobití tak sice zaplatí deset korun, pak ale ujede asi šedesát kilometrů. Pokud by se mu však podařilo najít stanici ve městě, minimálně do konce roku bude nabíjet zdarma.

Naše metropole se sice snaží. I letos se přidala k Evropskému týdnu bez aut. Na sedm hodin uzavřela pro automobilovou i hromadnou dopravu pravou stranu vltavského nábřeží od Národního divadla k Rudolfinu. Dokud však těm, co by rádi ke zlepšení ovzduší v Praze přispěli, neusnadní život, těžko se situace výrazně zlepší.