Blokáda Spořilovské skončila, policie pustila kamiony po Spojce

Praha – Více než stovka obyvatel pražského Spořilova dnes demonstrovala proti kamionové dopravě, která byla do těchto míst převedena po loňském zprovoznění jižního úseku Pražského okruhu. Přecházením po přechodu demonstranti blokovali průjezd automobilů Spořilovskou ulicí. Očekávaný efekt to ale nemělo, doprava nekolabovala. Policie odklonila kamiony a pustila je po Jižní spojce k Barrandovskému mostu, kudy měly dosud průjezd zakázán. Místní byli z nepodařené blokády naštvaní.

Demonstrace začala kolem půl páté odpoledne, účasníci zablokovali sjezd z Jižní spojky na Spořilovskou ulici. Na místě se vytvořila dlouhá kolona, která se podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana táhla až k Lanovému mostu. Asi po deseti minutách ale policisté přišli s krizovým plánem a pustili kamiony po Jižní spojce k Barrandovskému mostu a dále odklonem na Strakonickou ulici a novou část Pražského okruhu.

Akci, která skončila před 18. hodinou, pořádalo sdružení SOS Spořilov. Podle něj jsou v místě kvůli automobilové dopravě překračovány limity hluku i exhalací. Jana Růžičková, místopředsedkyně sdružení, řekla, že hygienická stanice musela kvůli převedení kamionů na Spořilovskou udělit výjimku, takže hlukový limit je tam nyní 67 decibelů v noci a 74 přes den. "To je šílené, normálně máte limity 50, respektive 60 decibelů. Ale i ty maximální hodnoty
povolené hygienou tu byly překročeny," tvrdí Růžičková. Tím největším hlukem je podle ní zasaženo čtyři až pět tisíc obyvatel Spořilova.

Na dnešní demonstraci mohli lidé také podepisovat petici radnice Prahy 4, v níž vedení této městské části vyzývá pražského primátora a vládu k co nejrychlejší dostavbě východní části Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, která by problém zdejších obyvatel vyřešila. Ti poukazují také na to, že výjimka z hlukových limitů, kterou vydali pro Spořilovskou spojku hygienici, vznikla v době, kdy se předpokládalo otevření potřebného úseku vnějšího okruhu do tří let.

Karel Březina (ČSSD), radní pro dopravu: „Žádné řešení není ideální, dokud nebudeme mít okruh. Návrat kamionů na Jižní spojku by znamenal, že by se osobní doprava přesunula zpět do centra, a to já nepřipustím.“


Na stavbu ale nejsou peníze, dosud nemá ani potřebná povolení. Hlavní město se snažilo ulehčit obyvatelům alespoň tím, že znovu povolilo jednosměrný vjezd kamionů v nočních hodinách na Jižní spojku. Podle Spořilovských se ale na spojku přesunulo jen asi 500 kamionů, dalších přes 10 000 jich prý denně na Spořilově zůstává. Členové sdružení na dostavbu okruhu čekat nechtějí a požadují, aby byl vjezd těžké kamionové dopravy do Prahy omezen. Žádají, aby se věcí zabývala vláda a ministerstva financí a dopravy, která by mohla uvolnit peníze na dostavbu okruhu.

Chtějí také, aby byla kamionová doprava rozdělena mezi další území v Praze. To se ale nelíbí zase obyvatelům Krče, Hodkoviček a Braníka, kteří bydlí v okolí Jižní spojky. „Požadavky obyvatel Spořilova chápeme, řešením ale nemůže být to, že se problém jednoduše odhrne k sousedům,“ řekla Ivana Zounarová za občanská sdružení Stará Krč a Habrovka. Podle ní jsou v okolí spojky také překračovány limity hluku a emisí.