Nebezpečí v pražském metru: Vozům praskají rámy podvozků

Praha - Provoz pražského metra komplikují praskliny v podvozcích nových souprav. Technici našli při kontrole 41 trhlin, některé dokonce větší, než deset centimetrů. Dopravní podnik proto všechny poškozené vozy odstavil a čeká, až výrobce pojmenuje příčinu a podvozky opraví.

Praskliny ve svárech podvozkových rámů vozů metra M1 objevili údržbáři Siemensu při pravidelném servisu. „Vlaky metra jsou v obrovské zátěži, tím pádem jsou nutné i pravidelné kontroly. A díky jsme závady našli, je to normální stav,“ komentuje pro Českou televizi nález mluvčí Siemensu Pavel Kaidl s tím, že technici prohlíží všechny vlaky pravidelně jednou týdně.

Hlavní zjištěnou závadou byly tzv. vlásenkové trhliny na podvozcích vozů. „Délka některých trhlin je i deset nebo centimetrů. Protože původně nebyly praskliny příliš viditelné, tak dnes detailně kontrolujeme úplně všechny vlaky a odstavujeme vozy i při nálezu sebemenšího náznaku trhliny v podvozku,“ popisuje vedoucí Správy vozidel Metro Josef Němeček a dodává: „Prasklina sice v první moment naštěstí nic neznamená, ale pokud bychom ji nechali v provozu delší dobu, rozšiřovala by se a mohly by nastat mnohem vážnější komplikace.“

Zákon nařizuje v podobných případech dopravcům okamžitě poškozené vozy odstavit. „Z hlediska bezpečnosti nejde o mimořádnou událost, protože nebyl narušen provoz metra ani bezpečnost cestujících,“ zdůraznil ale mluvčí Siemensu. Protože výrobce zareagoval v tomto případě okamžitě, Drážní úřad zatím reagovat nemusel. „Z našeho pohledu hodnotíme ta opatření jako dostatečná a z toho důvodu jsme nezahajovali ani žádná řízení,“ konstatoval ředitel úřadu Pavel Kodym.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Poškozené vagóny byly původně zařazeny v několika soupravách, teď je technici odpojili a sestavili z nich čtyři kompletně vadné vlaky. „Jsou a budou odstaveny. Jak dlouho budou stát ještě neumíme říct, každopádně některé praskliny jsou rozsáhlejší a možná už opravit nepůjdou,“ tvrdí Josef Němeček z pražského dopravního podniku a dodává: „Dokud nebude zjištěna příčina, tak ani není možné říct, jaký finanční dopad na nás bude odstavení souprav mít. Samozřejmě ale finanční újmu vyhodnotíme a pravděpodobně ji budeme požadovat po výrobci.“ Siemens na to reaguje tím, že na podvozky měl subdodavatele. „Máme zjištěno, že jde o praskliny na podvozcích, které dodává firma Bombardier. Teď s ní komunikujeme a hledáme řešení, jak podvozky nahradit,“ uvádí Pavel Kaidl.

Příčinou prasklin jsou zřejmě neobvyklé vibrace z motorů silně zanesených prachem. Motory, které dodala společnost Bombardier, přitom mají být bezúdržbové. Bombardier o problému jednal se Siemensem a dopravním podnikem, podle dokumentů serveru E15 ale odmítl odpovědnost za tvorbu prasklin.

Případ přesto dává vzpomenout na předloňské ochromení městské hromadné dopravy v Berlíně. Soupravám městské rychlodráhy S-Bahn praskaly obruče kol, Spolkový drážní úřad proto nařídil jejich hromadnou výměnu. Než se to společnosti, která systém S-Bahn provozuje, podařilo, jezdila jenom malá část spojů a cestující museli hledat alternativní cesty městem. Praze podobné ochromení nehrozí, pokud se praskliny nebudou objevovat na dalších vozech. „DPP disponuje dostatečným počtem souprav pro zajištění provozu na trase C,“ uvedla mluvčí Vysoudilová.

Soupravy metra M1 dodával Siemens v letech 2000 až 2011, vzniklo 53 pětivozových vlaků. Zprvu je vyrábělo konsorcium ČKD, Siemens a AEG, po krachu ČKD zůstal hlavním dodavatelem Siemens, zatímco AEG (resp. Adtranz, později Bombardier) dodával součásti včetně motorů.