Štefánikův most postavili jako Švermův

Praha - Dlouhá staletí vedl přes Vltavu v Praze jediný most - Karlův. Teprve v roce 1841 byl otevřen předchůdce nynějšího mostu Legií, o devět let později byl do provozu uveden železniční Negrelliho viadukt. Čtvrtým pražským vltavským mostem se v květnu roku 1868 stal most císaře Františka Josefa I., předchůdce dnešního Štefánikova mostu. V současnosti je v Praze přes Vltavu 19 mostů, z toho 12 silničních, čtyři železniční, dva pro pěší a jeden tramvajový. Silniční a tramvajový Štefánikův most, který se léta nazýval Švermův, byl do provozu uveden 29. září 1951.

Visutý řetězový most byl pojmenován po císaři Františku Josefu I., lidově byl ale nazýván Eliščin podle císařovy manželky Alžběty (Elišky). Most se stavěl od roku 1865 a slavnostně otevřen byl 13. května 1868 - tomu byl rakousko-uherský mocnář osobně přítomen. Autory projektu byli angličtí inženýři Rowland Mason Ordish, William Henry Le Feuvre a Max Am Ende.

Od roku 1919 do 1940 se most nazýval Štefánikův, pak pět let most Leoše Janáčka a v letech 1945-1947 opět Štefánikův most. V roce 1941 byl z havarijních důvodů vyřazen z provozu a paralelně bylo postaveno dřevené provizorium i pro provoz tramvají. Most byl demontován v roce 1947, nejcennější části (pohyblivá ložiska s částmi lan a litinového cimbuří) byly uloženy v depozitáři technického muzea na Invalidovně.

Most císaře Františka Josefa I., předchůdce Štefánikova mostu
Zdroj: Wikipedia

Výstavba nového železobetonového mostu, pojmenovaného po zakládajícím členu KSČ Janu Švermovi, začala na začátku roku 1949. Most je dlouhý 243 metrů a tvoří ho tři segmentové oblouky o rozpětí 59 až 65 metrů. Šířka mostovky je 24,4 metru. Autory projektu byli Oldřich Širc, Vlastislav Hofman a Václav Dašek.

Při výstavbě byly vůbec poprvé použity skruže z ocelových trubek, tvořící vylehčené vzdušné konstrukce. Místo neosvědčené asfaltové dlažby, použité na Jiráskově mostě, bylo zde použito malých žulových kostek 12x12 cm. Zatěžkávací zkouška proběhla 26. září 1951 a pravidelný provoz byl zde zahájen 29. září 1951.

Komunikačně most spojuje Revoluční třídu, hranici mezi Starým a Novým Městem a Letenský tunel, vybudovaný v letech 1949-1953. Nedaleko mostu byla v letech 1969-1999 umístěna socha Jana Švermy, v roce 1997 byl ale most přejmenován opět na Štefánikův. Zatím poslední velká rekonstrukce mostu se uskutečnila v roce 2007. Byla kompletně vyměněna vozovka, dlažbu nahradil asfalt a most se dočkal i nového středního tramvajového pásu.