Kraj podpoří letecké firmy. Autodopravci chtějí taky

Karlovy Vary – Úmysl Karlovarského kraje dotovat začínající letecké linky z letiště, které kraji patří, na západ, se nelíbí autodopravcům. Peníze by chtěli také a tvrdí, že podporou aerolinek kraj nevhodně zvýhodní vybranou skupinu dopravců. Zástupci letiště naopak poukazují, že bez finanční motivace do Karlových Varů nikdo létat nebude.

Tzv. dotace k rozlétání nejsou neobvyklé, v Česku je svého času nabízel například Moravskoslezský kraj. Karlovarští regionální politici jsou přesvědčeni, že ani jejich letiště se bez podpory pro dopravce neobejde. „Jde o to, zmenšit riziko toho leteckého dopravce a případně i krýt ztrátu ze začátku,“ shrnul podstatu dotací náměstek hejtmana Petr Navrátil.

Vedení letiště je přesvědčeno, že bez finanční podpory nové linky do Karlových Varů nevzniknou. „Pokud se bavíme o napojení letiště leteckou společností typu Lufthansa na významné letiště v Evropě, tak se domnívám, že je to jediná možná cesta,“ shrnul ředitel Letiště Karlovy Vary Václav Černý.

Na peníze, které mají jít leteckým společnostem, však závistivě hledí dopravci, kteří jezdí po zemi. „Pokud chce Karlovarský kraj tímto způsobem podporovat turismus nebo cestovní ruch, pravděpodobně by měli mít na podobné dotace nárok například i autobusoví dopravci,“ uvedl generální tajemník Sdružení dopravců ČESMAD Martin Špryňar.

Proti dotacím se ozvala také opozice, té tolik nevadí jednostranné zaměření dotací jako výše částky, kterou se kraj chystá vydat. „Abychom vzali třeba deset milionů z rozpočtu Karlovarského kraje, myslím, že není úplně legitimní,“ poznamenal krajský zastupitel a senátor Jan Horník. Náměstek Navrátil však odmítl, že by podpora leteckým dopravcům byla v rozporu se zákonem. „Je legislativně možná,“ poznamenal.

Kraj však o tom, zda leteckým dopravcům skutečně poskytne dotace k rozlétání, definitivně nerozhodl. Zatím to nebylo nutné – zástupci letiště nepředpokládají, že by z Karlových Varů na západ začaly létat pravidelné linky dříve než v roce 2013.