Výstavbu silnice R35 podpoří fondy EU, na I/37 dá ministr miliardu

Pardubice - Léta odsouvaná výstavba rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji by se konečně měla stát realitou. Podle dnešního vyjádření ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) byla komunikace zařazena mezi priority evropské dopravní sítě na následující léta. V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok je pro přípravu stavby vyčleněno 170 milionů korun. Na rozšíření silnice I/37 v Pardubickém kraji by pak podle Dobeše měla jít příští rok zhruba miliarda korun. Navíc začne stavba obří křižovatky v Pardubicích. Na čtyři pruhy by se měly rozšířit úseky silnice Hrobice - Ohrazenice a Březhrad - Opatovice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a pokračovat by měla výstavba mostu v Trhové Kamenici na Chrudimsku.

„Evropská komise bude vydávat mapu takzvaných core a comprehensive sítí, v tuto chvíli tam je garantováno, že část R35 je v nich zakomponována,“ uvedl v Pardubicích Dobeš. Ministr předpokládá, že zhruba 40 procent potřebných peněz bude vyčleněno na spolufinancování výstavby z českého rozpočtu.

Ministr také uvedl, že proti dřívějším předpokladům ji stát nenechá postavit jako PPP projekt, tedy s pomocí soukromého sektoru. Na první dva úseky rychlostní silnice je v návrhu rozpočtu SFDI vyčleněno dvakrát 85 milionů korun na přípravu stavby, tedy na výkup pozemků, projektovou dokumentaci a zpracování posudků EIA a územních rozhodnutí.

0Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek (ČSSD): „Jestliže se stavba dostala do evropských fondů, ty jsou po roce 2014 realitou a tím se realitou stává i výstavba silnice R35. Navíc je-li stavba dána do systému podpory, je jasné, že v roce 2020 bude stát.“


„Průtah, respektive křižovatka na komunikaci I/37 v Pardubicích U Trojice je součástí schváleného návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012,“ uvedl o dalším stavebním projektu Dobeš.

Podle něj je důležité, aby vznikly všechny dopravní stavby na frekventované silnici. Na úsek Březhrad - Opatovice je v návrhu rozpočtu 705 milionů korun, na úsek Hrobice - Ohrazenice 166 milionů a 85 milionů korun na výstavbu v Trhové Kamenici. Návrh ale musí ještě schválit hospodářský výbor Poslanecké sněmovny a poslanci.

Na zahájení přestavby křižovatky U Trojice je prý vyčleněno v rozpočtu na příští rok 50 milionů korun. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová tento týden řekla, že tuto částku ŘSD ve Státním fondu dopravní infrastruktury našlo již letos, ale že stavbu za odhadovaných 760 milionů korun může zahájit až příští rok, neboť musí nejdříve vybrat dodavatele a počkat na případná odvolání. Výstavba bude trvat 32 měsíců.

Rozšíření silnice do Hradce Králové ani přestavba křižovatky U Trojice, kudy denně projede téměř 30 000 vozidel, ale kolony aut zcela neodstraní. Dalším „úzkým místem“ je průjezd Chrudimí na silnici I/37, o obchvat město marně usiluje již mnoho let. Podle Dobeše se zatím situace hned tak nezlepší. „Jednoznačnou prioritou ministerstva dopravy pro roky 2014 až 2020 je dokončení silnice I/37 a výstavba rychlostní silnice R35,“ řekl ministr. Za obchvat lobbuje i Pardubický kraj a primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková. „Křižovatka U Trojice bez obchvatu Chrudimi zcela jistě pozbývá zdravého rozumu,“ prohlásila Fraňková. Dobeš to nechtěl komentovat.