Za ošetření vybraných pacientů sliboval odměny, kraj ho ale neodvolá

Karviná – Byl to chybný manažerský krok, který už se nesmí opakovat. Tak hodnotí vedení Moravskoslezského kraje rozhodnutí ředitele nemocnice Karviná-Ráj Petra Kovaříka odměňovat lékaře za to, že budou upřednostňovat pacienty pojišťoven, které zatím za léčení platí. Ředitel slíbil mezi doktory rozdělit milion korun, vedení kraje ale po mediálním tlaku akci okamžitě ukončilo. Podle odborníků na lékařskou etiku je ředitelovo jednání nemorální, ve funkci ale zatím Kovařík zůstává.

Ředitel karvinské nemocnice sliboval tisíc korun za každého pacienta České průmyslové zdravotní pojišťovny. U té totiž nemocnice zatím limit nevyčerpala, a pokud to nestihne do konce roku, přijde o devět milionů korun. Stějnou odměnu sliboval ředitel i tomu, kdo ušetří na lécích u pacientů Revírní bratrské pokladny. 

Zápis z primářské porady ale unikl do médií. Zřizovatel nemocnice, tedy kraj, pak Akci milion razantně odmítl. „Akci pozastavujeme, ale tvrdím, že najdeme jiný motivační nástroj pro lékaře, jakým způsobem je odměňovat za dobře odvedenou práci,“ vyjádřil se ředitel nemocnice Karviná-Ráj Petr Kovařík. O svou pozici se zatím bát nemusí. „Neuvažuji o tom, že bych ho odvolal. Jedná se o manažersky chybný krok, ale je to třeba hodnotit v celém komplexu,“ řekl náměstek hejtmana Karel Konečný.

Ředitel nemocnice tvrdí: „Možná jsem manažersky pochybil, ale hlavně jsem chtěl upozornit pacienty na to, že pojišťovny neslyší, že už nemáme za co léčit. Nemocnice se musí chovat tržně, za tím si stojím, nemůže poskytovat péči zadarmo a je to vysloveně problém zdravotních pojišťoven, protože my péči poskytujeme, chceme ji mít pouze zaplacenou – nic víc, nic míň.“

Reportáž Ivy Bartoňové (zdroj: ČT24)

„Nebylo vyvoláno jediné jednání o tom, že by nemocnici v Karviné chyběly prostředky pro naše pojištěnce,“ oponuje ale ředitel pobočky VZP Ostrava Aleš Zbožínek. Svatopluk Němeček, manažer krajských nemocnic, který je i šéfem ostravské fakultní nemocnice, tvrdí: „Pokud se s pojišťovnami nedohodneme, na konci listopadu nebudeme mít peníze na plánované zákroky. Pacientům řekneme, ať jdou na pojišťovnu a ta ať přislíbí, že ta péče bude zaplacena, nebo ti pacienti budou objednáváni od 1. ledna v rámci nového balíku.“

Mluvčí Revírní bratrské pokladny Jiří Vomlela slibuje, že v případě, že se blíží nějaké překročení limitu nebo paušálu, jsou vždy ochotni jednat. Na začátek listopadu svolal náměstek Konečný mimořádnou poradu ředitelů. Na ní by měla padnout jasná pravidla, jak mají vztahy s pojišťovnami řešit.