Na Baťově kanále se letos svezlo 65 tisíc lidí, sezona dnes skončila

U. Hradiště – Symbolickým uzamčením dnes skončila sezona na Baťově kanálu, který patří k největším turistickým atrakcím na jihu Moravy. Provozovatelé si letošní sezonu pochvalují, na lodích se totiž svezlo 65 tisíc lidí, což je zhruba o 13 tisíc víc než loni. Do budoucna se navíc Baťův kanál dál rozroste. Nové plavební komory prodlouží jeho splavnost až do Kroměříže a slovenské Skalice.

„Potvrdil se nám trend z minulých let, kdy je stále větší zájem o vícedenní pobyty, o plavby na hausbótech a obytných kajutových člunech. Letos se počet takto přepravených osob vyšplhal na 3 000. To představuje spoustu plaveb a výpůjček, a tím i ekonomický efekt pro region,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek. 

Po loňském roce poznamenaném jarními povodněmi se návštěvnost vrátila zhruba na úroveň roku 2009. „Letos nás potrápily letní vydatné deště, které sezonu trochu pokazily. I tak ji hodnotíme jako úspěšnou,“ doplnil ředitel. Největší zájem je o vícedenní plavby na hausbótech, lodě na příští sezonu jsou už z velké části rezervovány.   

Velkým fenoménem se letos stala cykloturistika v okolí vodního díla, své ovoce už nesou vybudované cyklostezky. Například na cyklostezce Veselí nad Moravou – Uherský Ostroh od počátku května do konce srpna sčítače zaznamenaly 93 tisíc průjezdů.   

V příští sezoně by se měli turisté dočkat především zlepšení zázemí v přístavištích. Již letos se někteří rejdaři a provozovatelé restaurací na březích Baťova kanálu pustili do zásadních rekonstrukcí svých objektů. „Obětovali de facto jednu plavební sezonu na úkor těch příštích, s cílem zkvalitnění a rozšíření poskytovaných služeb. Na novou nabídku služeb cestovního ruchu se tak mohou těšit návštěvníci přístavů ve Spytihněvi, Starém Městě a nově i u jezu Kunovský les,“ uvedl Jiří Durďák ze Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu. V příštím roce by mělo být také rozšířeno kotviště ve Strážnici a přístaviště v Sudoměřicích. Kanál bude na jaře oficiálně odemčen počátkem května.   

Reálné je i prodloužení vodní cesty, komora u Bělova na Zlínsku totiž prodlouží splavnost až do historické Kroměříže. Čeští a slovenští politici se také dohodli na mezistátní smlouvě o plavební komoře, která na státní hranici propojí kanál a řeku Moravu nedaleko Hodonína. Vlády obou zemí by smlouvu měly schválit do Vánoc.