Z evropských peněz opraví ČD jen pět nádraží

Praha – Projekt Středočeského kraje a Českých drah na opravu nádražních budov pomůže pouze pěti zanedbaným stanicím. Rekonstrukce budou stát asi dvanáct miliard korun, většina peněz přijde od Evropské unie. Nejnáročnější bude oprava mladoboleslavského hlavního nádraží, jehož budovu chtějí dráhy strhnout a postavit novou. Zdaleka se však nedostane na všechny stanice v kraji, na většině míst budou muset cestující dál čekat na vlak v chátrajících nehostinných budovách.

Rekonstrukce čeká budovy železničních stanic Kutná Hora - hlavní nádraží, Kolín, Příbram, Nymburk - hlavní nádraží a navíc vznikne nové mladoboleslavské nádraží. České dráhy, kterým budovy patří, sice mají jako akciová společnost nárok nanejvýš na 40procentní příspěvek od Evropské unie, ale jejich vedení spolu se Středočeským krajem vymyslelo kličku, jak získat zpět až 85 procent vložených peněz. Kraj si nádraží pronajme a o dotace požádá sám. Příspěvek pro kraj potom může být podstatně vyšší. „Hledají se různé možnosti a jednou z nich je i možnost dlouhodobého pronájmu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Rekonstrukce pěti nádražních budov bude stát asi dvanáct miliard korun. Na to dráhy nemají a určitě by dohromady nedaly ani 60 procent této částky. „V letošním roce budeme investovat do rekonstrukce výpravních budov asi 300 milionů korun. Takovým způsobem bychom ty budovy opravovali řadu desítek let,“ podotkl mluvčí Šťáhlavský. Dopravce sice měl přislíbeny peníze od ministerstva, to je však nakonec samo nedostane. „Vinou zkráceného rozpočtu ze strany ministerstva financí jsme dostatek financí nevyčlenili,“ vysvětlila mluvčí úřadu Květa Kočová.

Nádraží, která se budou opravovat
Zdroj: ČT24

Protože stanice, jejichž opravu dráhy spolu s krajem plánují, patří k ostudám železnice i regionu, chtěli by představitelé kraje zahájit opravy co nejdříve. „Naší ambicí je začít s rekonstrukcí a dokončit rekonstrukci alespoň jednoho až dvou nádraží ještě v roce 2012,“ zdůraznil krajský radní Robin Povšík.

V nejbližších letech však zůstanou ve špatném stavu další nádraží, z nichž některá dělají ostudu hned vedle novotou zářících kolejí a peronů, které patří Správě železniční dopravní cesty. Je tomu tak třeba ve Zdicích a Hořovicích na trati Praha–Plzeň. Naopak v Berouně nebo Kralupech nad Vltavou si mohou dráhy se správou smířlivě podat ruce – ošklivá jsou nádraží i nástupiště a v dohledné době se nezlepší stav ani jednoho.