Železniční soutěž má své ovoce, Nisa svezla cestující

Liberec – Motorový vůz typu Stadler Regioshuttle RS1 pokřtěný jménem Nisa svezl své první cestující v Libereckém kraji. Ačkoli se vozidlem téhož typu mohli svézt cestující už minulý týden v Jihlavě, v nejbližší době si regioshuttlů užijí nejvíce především severočeští cestující. Do regionu přibude v průběhu listopadu a prosince dalších patnáct vozidel, která postupně převezmou provoz mezi Frýdlantskem, Libercem a Harrachovem. Liberecký kraj tak se začátkem příštího roku rázem bude mít nejmodernější železniční vozový park v zemi. 

V severních Čechách začínají být velmi dobře vidět přínosy výběrových řízení na regionální dopravce. Už loni v prosinci začaly mezi Libercem, německou Žitavou a Varnsdorfem jezdit moderní vlaky Desiro společnosti Vogtlandbahn, která vyhrála tendr vypsaný třemi regiony a vytlačila prastaré motoráky, které na trasu dosud posílali čeští i němečtí dopravci. Teď České dráhy, které vyhrály další výběrové řízení, ve velkém přivážejí do Libereckého kraje vlastní nové motoráky. Jde přitom o jejich první docela nové dieselové jednotky od roku 1997. I když podobná vozidla zamíří i do dalších krajů, ten Liberecký má kvůli podmínkám soutěže přednost.

Za šestnáctikusovou sérii regioshuttlů zaplatí České dráhy 878 milionů korun. Díky smlouvě s krajem ale získal dopravce evropskou dotaci, která pokryje až 35 procent nákladů. Vlaky mají nízkopodlažní vstup s plošinou pro vozíky, klimatizaci, 70 míst k sezení, nechybějí ani zásuvky na drobnou elektroniku. Liberecká verze označená jako řada 840 může jezdit až 100kilometrovou rychlostí (vysočinská varianta dostala řadové označení 841, dokáže jezdit ještě o 20 km/h rychleji), zvládne i stoupání na „zubačce“ z Tanvaldu do Kořenova. Nové jednotky také umožní plynulejší cestování. „Soupravy pojedou třeba z Liberce do Raspenavy, kde se rozpojí, a vozy pak pojedou do různých cílových stanic, cestujícím tak odpadnou některé přestupy,“ popsal náměstek hejtmana Martin Sepp.

VÝBĚROVÁ ŘÍZENÍ NA ŽELEZNIČNÍ DOPRAVU V ČESKU

Dálkové vlaky (vyhlásil stát):

  • rychlíky Plzeň–Most: vyhrály ČD, místo starých vagonů nasadily motorové vozy řady 843 z 90. let
  • rychlíky Pardubice–Liberec: vyhrály ČD, místo starých vagonů nasadily motorové vozy řady 843 z 90. let

Regionální vlaky (vyhlásily kraje):

  • osobní vlaky Karlovy Vary–Mariánské Lázně (Karlovarský kraj): vyhrál Viamont, místo starých motoráků ČD se objevily nízkopodlažní jednotky Regiosprinter pronajaté od německé firmy Vogtlandbahn
  • osobní vlaky Liberec–Zittau–Varnsdorf–Rybniště/Seifhennersdorf (Liberecký a Ústecký kraj a svaz ZVON): vyhrál Vogtlandbahn, místo prastarých motorových vozů ČD a SBE nasadil jednotky Desiro
  • osobní vlaky na Jizerské dráze (Liberecký kraj): vyhrály České dráhy, místo svých starých motorových vozů ze 70. let, zrekonstruovaných Regionov i novějších vozidel z 90. let nasadí nové jednotky Regioshuttle
  • osobní vlaky Podbořany–Plzeň–Domažlice (Plzeňský kraj): tendr byl nakonec zrušen, na tratích tak nadále jezdí především zmodernizované motorové a přívěsné vozy, popř. motoráky z 90. let, výjimkou ale nejsou ani staré vagony vedené lokomotivou nebo malé motorové vozy ze 70. a 80. let

Vlak je nový a krásný, koleje zůstávají staré a ošklivé

První Stadler Regioshuttle přijel do Liberce už minulý týden, dnes se dočkal slavnostního křtu a svezl první cestující. Představitelé kraje doufají, že jich bude na železnici přibývat. „Doufám, že kvalitativní změna přinese do veřejné dopravy více cestujících. My na tom budeme dál pracovat,“ slíbil náměstek Sepp. Pokud ale lidé, kteří zatím jezdí autem, přestoupí do vlaku, bude to pouze kvůli jeho pohodlí, rozhodně ne díky rychlosti.

Tratě v Libereckém kraji včetně hlavního liberecko-tanvaldského tahu jsou ve špatném stavu a moderní jednotky na nich své 100kilometrové maximum vůbec nevyužijí. Stejně jako technologicky vyspělé jednotky Německých drah, které zajíždějí o víkendech do Tanvaldu až z Drážďan a mohou i díky svému naklápěcímu systému jezdit až 160kilometrovou rychlostí, nepojedou regioshuttly mezi Libercem a Tanvaldem rychleji než 60 kilometrů za hodinu. S tím ale České dráhy mnoho nenadělají a lepší možnosti nemá ani Liberecký kraj. Jejich zástupci mohou pouze poukazovat na potřebu změny. „Doufám, že SŽDC, respektive stát, k tomu bude v budoucnosti přistupovat jinak, když uvidí, že se kraje snaží,“ uvedl Martin Sepp.

TRATĚ PRO REGIOSHUTTLE

České dráhy vysoutěžily dopravu na tzv. Jizerskohorské dráze, která se skládá z tratí:

  • 034 Smržovka–Josefův Důl
  • 036 Liberec–Tanvald–Harrachov
  • 037 Liberec–Černousy
  • 038 Raspenava–Bílý Potok pod Smrkem
  • 039 Frýdlant–Jindřichovice pod Smrkem

Liberec je jen začátek

Liberecký kraj je první, kde se nové regionální vlaky ve velkém objeví, následovat však budou další regiony, slibují České dráhy, které na většině tratí zajišťují regionální dopravu. „Postupně plošně vybavíme všechny regiony moderními novými vozidly,“ prohlásil při křtu liberecké Nisy náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Na řadě není jen Vysočina, která už také má svůj první regioshuttle, ale například také Jihočeský, Olomoucký a Ústecký kraj, kterým včera Škoda představila svoji novou elektrickou jednotku pro jejich regionální tratě. Dráhy také objednaly nové motorové jednotky – tentokrát však u polského výrobce PESA – pro Plzeňský, Karlovarský nebo Zlínský kraj.

Motorová jednotka Nisa
Zdroj: ČTK
Autor: Radek Petrášek