Koleje v Plzni budou jiné, čeká je tříletá rekonstrukce

Plzeň – Modernizace západní části III. tranzitního železničního koridoru Praha–Plzeň–Cheb je před zahájením klíčových staveb. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes pro zhotovení zakázky ve výši 947 milionů korun vybrala společnost Skanska. Částka je o 600 milionů nižší, než původně počítalo ministerstvo dopravy. Součástí stavby nazvané Průjezd železničním uzlem Plzeň bude i výstavba nového napojení domažlické trati, která se v budoucnu má stát hlavní spojnicí Čech a Bavorska.

Práce by měly začít už tento měsíc, jejich konec je stanoven na březen 2014. Zakázka se týká modernizace části tratí mezi Českými Budějovicemi - Chebem a Prahou - Domažlicemi. V případě trati na Cheb se jedná o propojení železniční stanice Plzeň hlavní nádraží se začátkem již dokončené stavby Plzeň - Stříbro; v případě trati do Domažlic jde o modernizaci od hlavního nádraží v Plzni do železniční stanice Plzeň Jižní předměstí.

Součástí stavby bude i celková rekonstrukce podchodů na hlavním nádraží, které budou prodlouženy do ulic Šumavská a Železniční. Rozhodujícími stavebními objekty jsou rekonstrukce mostů přes řeku Radbuzu, přes Prokopovu a Vejprnickou ulici a přes Vejprnický potok.

Původně se měl most přes Radbuzu stavět pomocí lešení nad řekou. Nové řešení spočívá v tom, že se most postaví na jednom břehu a poté se pomocí jeřábu na místo položí najednou, vysvětlil generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok. Celá stavba se podle něj tímto řešením nejen zlevní, ale i urychlí.

Ušetřené prostředky půjdou na další stavby III. tranzitního železničního koridoru, konkrétně na financování úseku Smíchov - Černošice a Karlštejn - Beroun. S oběma těmito stavbami se původně v programovacím období OPD I. nepočítalo, nyní do něj podle Habarty zařazeny budou. Na obou úsecích se začne stavět do roku 2013 a dokončeny budou do roku 2015. Na trati poté zůstane poslední úsek, Černošice - Karlštejn, který bude spolufinancován z OPD II.


Přestože rekonstrukce plzeňského železničního uzlu zpříjemní cestování, nejvýznamnější částí prací bude stavba přeložky z Ejpovic do Plzně. Oproti současné dráze, která objíždí vrchy východně od krajského města obloukem přes Chrást, povede nová trasa přímo. Její součástí bude i čtyřkilometrový tunel, který tak bude nejdelší v Česku.

Nová přeložka má zatím umožnit cestování až 160kilometrovou rychlostí, bude ale možné bez větších úprav zvýšit rychlost až na 200 kilometrů za hodinu. Jízdní doba rychlíků, která dnes činí mezi Rokycany a Plzní necelých dvacet minut, se díky nové trati zkrátí asi na polovinu. Chrást však ztratí přímé železniční spojení s Plzní, koleje zůstanou pouze ve směru do Rokycan, dráha bude zjednokolejněna a ze starého úseku někdejší České západní dráhy vznikne část vedlejší trati Rokycany – Chrást – Radnice.

Koridor mezi Chebem a Prahou je zatím dokončen zhruba z poloviny. Práce už skončily v úseku Plzeň (mimo) – Cheb a už třetí rok probíhají mezi Berounem a Rokycany, kde už je velká část úprav hotova a dělníci by úsek opustit do dvou let. Problematický je stav poslední části Praha – Beroun. Ministerstvo dopravy a SŽDC dlouho plánovaly stavbu nové trati, která by splňovala nároky na vysokorychlostní dráhu a vedla z velké části tunelem. Projekt však byl příliš drahý. V příštím roce bude železniční správa pracovat na větších opravách stávající trati Praha – Beroun přes Karlštejn, je tedy pravděpodobné, že na ní zůstanou dálkové vlaky i nadále.