Rekonstrukce orlickoústeckého nádraží může být o polovinu levnější

Ústí nad Orlicí – Historická budova nádraží v Ústí nad Orlicí, která nedávno po prohlášení kulturní památkou unikla zkáze, je v dobrém technickém stavu a po opravě zchátralých vnitřních prostor může opět sloužit svému účelu. Podle sdružení Nádraží nedáme!, které přispělo k zastavení ohlášené demolice staniční budovy, má takový závěr stavebně historický průzkum, který provedl Národní památkový ústav. Sdružení dnes chce, aby zachráněná budova sloužila železničářům i po rekonstrukci železniční trati a nástupišť. Správa železniční dopravní cesty však počítá s výstavbou nového objektu.

České dráhy, kterým nádražní budova patří, se k ní nechtějí příliš znát. Protože jim zbytek železniční stanice dnes už nepatří a také většina osazenstva nádražní budovy nejsou jejich zaměstnanci, bylo by pro ně lacinější, kdyby si SŽDC postavila jinou budovu a ta stávající se mohla vyklidit. Rekonstrukci dráhy neplánují, protože by byla drahá, pravděpodobně by přesáhla 100 milionů korun. Naopak už uvažovaly o jejím prodeji.

Předseda sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman po zveřejnění výsledku stavebně historického průzkumu poukázal, že by oprava památné stavby nejspíš vyšla laciněji, než dráhy dosud předpokládaly. „Průzkum prokázal, že budova je po technické stránce naprosto v pořádku, je cenná z hlediska historických hodnot a je zachovalá. Podle památkářů by náklady na restaurování objektu neměly přesáhnout 50 milionů korun,“ řekl Kadrman.

Památkáři při průzkumu došli k očekávanému závěru o architektonickém významu budovy, učinili také zajímavý objev. Nádraží od Rudolfa Freye z roku 1874 má řadu cenných architektonických prvků, například podlahy, římsy pod stropem, omítky a výmalby, okna, dveře nebo jejich kování. Budova ale také ukrývá vojenský kryt včetně části zachovalého zařízení z doby po druhé světové válce.

Nádražní budova je postavena uprostřed kolejiště mezi někdejšími nádražími Státní dráhy z Olomouce do Prahy a Rakouské severozápadní dráhy z Ústí do Lichkova – dnes mezi tzv. pražským a letohradským nástupištěm. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.