Silničáři nalili nový asfalt – a magistrála ztichla

Praha – Mnohem tišší než dříve je část ulice 5. května, která patří k nejzatíženějším částem pražské Severojižní magistrály. Podle měření, které objednala Technická správa komunikací, se po letním vytvoření nového povrchu vozovky snížil hluk v denních hodinách v průměru o pět decibelů, v noci dokonce o osm decibelů. Podle firmy Ekola, která hluk pro správu měřila, tak nyní hluk z magistrály už většinou nepřekračuje hlukové limity.

V následné závěrečné zprávě firma uvedla, že vlivem položení nového povrchu s dobrými akustickými vlastnostmi výrazně poklesl hluk v pražské ulici 5. května v denní i noční době. Podle firmy tak byly splněny limity hluku v denní době, respektive se pohybují na hranici limitní hodnoty pro denní dobu a v noci se pohybují na hranici limitu pro noční dobu, nebo jen mírně nad ním.

Lidem, kteří žijí u magistrály a na hluk si dlouhodobě stěžují, se sice trochu ulevilo – ale jenom ve velmi krátkém úseku. Nový povrch nechala Technická správa komunikací o prázdninách dosadit pouze v úseku mezi Nuselským mostem a Hvězdovou ulicí. V příštím roce chce odhlučněný úsek prodloužit až ke křížení s Jižní spojkou. V centru a severní části Prahy však budou muset lidé na tišší magistrálu čekat dál.

Snížení hlukového zatížení v okolí magistrály nařídil Praze nejprve městský soud. Už v roce 2008 rozhodl, že město musí hladinu hluku v bytech kolem magistrály do roka snížit na 45 decibelů v denní době a 35 decibelů po desáté hodině večer. Praha o rok později žádosti na ztišení klíčové silnice sice částečně vyhověla, když snížila rychlostní limit o 20 km/h, ale současně se obrátila s dovoláním na Nejvyšší soud. Ten však rozsudek městského soudu loni v prosinci potvrdil.