Kladenská rychlodráha může končit už ve Veleslavíně

Praha – Rekonstrukce železniční trati z Prahy do Kladna a výstavba nového úseku k ruzyňskému letišti pravděpodobně proběhne po roce 2014, dostane-li stát potřebné peníze od Evropské unie. Nová trať ale bude přinejmenším načas začínat až ve Veleslavíně, kde naváže na metro. Oznámil to ministr dopravy Pavel Dobeš po setkání se středočeským hejtmanem Davidem Rathem. Na společném jednání se zabývali také dalšími plánovanými středočeskými dopravními stavbami – dálnicí D3, Pražským okruhem nebo rekonstrukcí dálnice D1.

Takzvaná rychlodráha, která má vést z Prahy do Kladna s odbočkou do Ruzyně, byla dosud vždy popisována jako trať vedoucí přibližně v trase dnešní pražsko-kladenské trati 120, která začíná na Masarykově nádraží. Ministr Pavel Dobeš ale přišel s docela novým konceptem rychlodráhy, která by začínala až ve Veleslavíně, odkud by vedla i trať na letiště, a navazovala by na metro. „Ta část je pro nás velmi důležitá s ohledem na finanční náročnost vedení do centra. Jedním ze základních faktorů je ekonomická efektivita daných staveb. Vystavěním dopravního uzlu na metru kolem Veleslavína je něco, co může pomoci dopravě s ohledem na Evropskou ulici a Vítězné náměstí,“ uvedl ministr po setkání s Davidem Rathem.

Nová trať bude podle Dobeše elektrizovaná a dvoukolejná. Rekonstrukce kladenské trati ale nezačne okamžitě. Stát ji chce zaplatit z evropských peněz, které však budou k dispozici až po roce 2014. Do té doby tedy budou lidé cestovat do Kladna motorákem a na letiště autobusem.

Mnohem blíže jsou potom práce na trati z Prahy do Berouna. Ministerstvo místo tunelu pod Barrandovem, které kdysi plánovalo, opraví stávající dráhu údolím Berounky, zatím však půjde spíše o drobnější zásahy. „Je tam alokována částka 302 milionů korun,“ prohlásil Pavel Dobeš.

Změna trasy Pražského okruhu zdrží jeho stavbu o léta

Středočeský kraj má od ministerstva dopravy slíbeny také práce na třech vysokorychlostních silnicích. V případě rychlostní silnice R1 – tj. pražského okruhu – však ministerstvo nejspíš nevyhoví představám, které kraj má. Jde především o trasu severní části, hejtman Rath přišel nedávno s alternativní trasou, která by byla od Prahy docela vzdálena a současně by sloužila jako obchvat Kralup nad Vltavou. Ministerstvo však z nového projektu není nadšeno. „Pan ministr má pravdu, že toto jsme začali prosazovat někdy před dvěma třemi lety. Je to věc poměrně nová, teď ji zakreslujeme do územního plánu,“ poznamenal středočeský hejtman. Problém spočívá především v tom, že by se změnila i trasa jižní části okruhu, podle ministra dopravy by to znamenalo zásadní zdržení jeho výstavby. „Stavbu 511 (D1–Běchovice) je možné vyřešit do dvou let,“ upozornil přitom ministr. Rychlé dokončení jihovýchodního úseku je přitom podle Ratha důležité i pro Středočeský kraj, protože stavba výrazně zlepší dopravní situaci v Říčanech.

Mnohem déle však budou Středočeští čekat na dálnici D3, jejíž trasování napříč regionem dosud není zřejmé. V příštím roce však nebude snadné cestovat ani po dálnici D1, kde začne velká rekonstrukce. „Jeden z prvních úseků je na území Středočeského kraje. Jedná se o jeden z nejstarších úseků dálnice D1, který už dlouho nebyl opraven,“ podotkl Pavel Dobeš.

Vážení kamionů je nadosah

Dopravě ve středních Čechách mohou kromě nových staveb výrazně pomoci také některá připravovaná legislativní opatření. Jejich cílem je především vyhnat kamiony z regionálních silnic, které přitom nejsou stavěny pro velkou zátěž. „Jsme v situaci, kdy opravujeme silnice a ony jsou za rok zase zlikvidované,“ postěžoval si David Rath.

Ministerstvo proto chystá zpoplatnění silnic I. třídy i některých úseků II. třídy a také připravuje vyhlášku pro tzv. vysokorychlostní vážení kamionů. Podle hejtmana Ratha však vyhláška nevzniká dostatečně rychle. „Byla na přelomu září a října předložena do meziresortního připomínkového řízení. Je tam řada připomínek,“ vysvětlil však ministr Dobeš. Dodal, že by vyhlášku mohl podepsat do konce roku a vážení kamionů začne v příštím roce.

Pro kraj je podle hejtmana nejpodstatnější, že bude moci vážit kamiony na svých silnicích druhých a třetích tříd. Kraje možnost kontroly přetížených kamionů požadují dva roky, podle Ratha je Středočeský kraj připravený s vážením začít ihned poté, co vyhláška vstoupí v platnost.

Mýto na krajských silnicích a silnicích I. třídy je pro regiony včetně toho středočeského problematické především kvůli technologii. Kraje nechtějí své tahy „ozdobit“ mýtnými branami, proto prosazují zavedení jiné technologie, která podobnou infrastrukturu nevyžaduje. Podle Dobeše ale ministerstvo zatím nevybralo konkrétní variantu zpoplatnění.