Stavbu tunelu u Plzně může zastavit spor o pozemky

Plzeň – Příprava stavby nové železniční trati z Plzně k Rokycanům se stále nedostala za kritický výkup pozemků. Už na jaře zjistila Správa železniční dopravní cesty, která bude přeložku III. tranzitního koridoru stavět, že v Kyšicích patří část potřebných pozemků muži, jehož nároky na kompenzace jsou neskromné. Podle železniční správy má stále vyšší požadavky, proti vyvlastnění pozemků se odvolal. Hrozí proto ztráta nároku na evropské dotace a snad i krach celého projektu. Stavbu trati, jejíž součástí bude nejdelší železniční tunel v Česku a která časem může být zárodkem vysokorychlostního spojení do Bavorska, chce SŽDC zahájit na jaře.

Rokycany, resp. Ejpovice a Plzeň propojí za pár let nová trať, která povede přímo kolem Kyšic, tunelem překoná vrch Chlum a za ním se napojí na stávající trať. Stát musel pro budoucí náspy, koleje a sloupy trakčního vedení vykoupit 180 pozemků. Se 177 z nich nebyl problém, ve třech případech musel sáhnout k vyvlastnění. Zatímco majetek zesnulých Američanů získaly úřady snadno a příliš problémů nenastalo ani v případě dvou sester, které měly přijít jen o pár metrů, avšak chtěly vyvlastnit víc, aby se jim prodej vyplatil. Zato s Davidem Bestenem stát jedná už několik let bez úspěchu.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally má David Besten přehnané nároky. „Požadoval nové a nové věci – zcela neregulérní a nehorázné,“ podotkl mluvčí. Chtěl, aby stát vykoupil místo potřebných tří tisíc čtverečních metrů hned dvacetinásobek, a to za cenu tisíc korun za jeden čtvereční metr. Potom přišel s požadavkem na stavbu mostu přes trať, aby se dostal ke svým polím, nebo převezení úrodné ornice na jiná pole.

S médii však David Besten hovořit nechce. Podle Kyšických jde o spekulanta, který v obci vůbec nežije a obci podobným způsobem komplikuje výkup pozemků pro silniční obchvat. Sám vlastník ale označení za spekulanta odmítá. S vyvlastněním ve prospěch SŽDC se potom nechce smířit a odvolal se.

Přeložka železniční trati Plzeň–Ejpovice (Rokycany) se vyhne Chrástu, jízdní doba rychlíku se zkrátí zhruba o polovinu. Její součástí má být čtyřkilometrový dvoutubusový tunel, který svou délkou překoná ten špičácký i březenský. Celá trať bude splňovat přísné nároky, takže nebude problém v budoucnu zvýšit traťovou rychlost na 200 km/h. Jde o součást rekonstrukce západní části III. tranzitního železničního koridoru, která vede z Prahy přes Plzeň do Chebu.


Pokud se nepodaří spor rychle vyřešit, hrozí státu, že přijde o evropské dotace na nákladnou stavbu. To by mohlo celý projekt pohřbít – podobně jako se to stalo s dalším tunelem na pražsko-plzeňské trati, který měl vzniknout za Prahou, ale Evropská unie ho nakonec odmítla financovat. V tomto případě se riziko zvyšuje každým měsícem. „Je za pět minut dvanáct, co se týče čerpání z evropských fondů. Musíme stavbu zahájit právě teď,“ řekl mluvčí Halla.

Osud stavby nové trati u Plzně má teď v rukou především krajský úřad, který musí o odvolání rozhodnout. „Krajský úřad Plzeňského kraje vydá rozhodnutí do 30 až 60 dnů,“ upřesnila mluvčí úřadu Petra Jarošová. Vedení SŽDC však věří, že krajský úřad vzhledem k veřejnému zájmu stavby rozhodnutí urychlí a žádost o stavební povolení tak státní organizace bude moci podat do konce roku.