Nezaplacená jízda načerno vás může vyjít pěkně draho

Plzeň – Způsob vymáhání sankcí za jízdu načerno je nemravný. Tak se staví plzeňská pobočka Člověka v tísni k jednání dopravních podniků, které nezasílají žádné předžalobní výzvy a pohledávky rovnou uplatňují u soudu. Řada lidí o této praxi nemá tušení a stačí jen, že včas nezaplatí pokutu. Jejich dlužná částka se přitom může až dvacetinásobně zvýšit.

Stačí jedna jízda načerno a rázem se můžete dostat do dluhové pasti. Pokud totiž dopravním podnikům nezaplatíte v požadovaném termínu, pohledávka jde okamžitě k soudu. Nikdo vás na to neupozorní. „Ta pokuta byla za 600 a mně přišlo 8 500. Čím to víc tutlají, tím je ta částka větší,“ říká Lenka Vyskočilová. „Nikdo mě o tom nevyrozuměl. Samozřejmě, vědět o tom, člověk se k tomu postaví úplně jinak,“ říká Marek Kupka.

Může tak jít o dobrý byznys. Ročně je totiž podáno zhruba 8 tisíc žalob. Nejvíc z toho pak vytěží advokátní kancelář, která vymáhání pokut řeší. Spočítat si to může každý sám. „To jsou ty náklady spojené s vymáháním a ty v podstatě jdou do kapes advokátům a exekutorům,“ říká Aleš Kavalír z organizace Člověk v tísni. V takovém případě může černý pasažér zaplatit až téměř dvaadvacet tisíc korun. Organizace Člověk v tísni chce, aby dopravní podniky změnily systém a postiženým rozesílaly předžalobní upomínky. To ale vedení dopravních podniků jasně odmítá. „My žádnou změnu určitě, pokud nebude změna v legislativě, neplánujeme,“ říká Václav Zikmund z Plzeňských městských dopravních podniků.

Dopravní podniky jsou ale v majetku města. A právě to by mělo rozhodnout, jak s dlužníky naloží. „Skutečně odpouštět pokuty v podstatě není možné,“ uvedl Jiří Kuthan, radní města Plzně. Změnu má teď v rukou vedení města. První požadavky začne projednávat už koncem listopadu.

Reportáž Davida Havleny (zdroj: ČT24)