Zlín má novou křižovatku, řidiči ji ale nevyužijí

Zlín – Bývalý Baťův areál ve Zlíně má nový vjezd, radnice ho zrekonstruovala společně s přilehlou křižovatkou za 60 milionů korun. Řidiči ho ale nemohou využívat. Městští úředníci zapomněli ke stavebnímu řízení pozvat spolumajitele pozemku, na kterém leží část křižovatky. Ten vznesl námitku, radnice proto vlastní vinou nemůže stavbu zkolaudovat a vjezd otevřít.

S tím, že nebude možné vjet do Baťova areálu, tvůrci nové křižovatky vůbec nepočítali. Vytvořili proto světelnou signalizaci tak, že semafor umožňuje řidičům odbočit, ačkoli vjezd ve skutečnosti přehrazují betonové zátarasy. Další semafor signalizuje těm, kteří by snad chtěli z areálu skrze betonové kvádry vyjet.

Křižovatka nemohla být zkolaudována kvůli chybě úředníků. „Obdrželi jsme odvolání opomenutého účastníka stavebního řízení,“ vysvětlila zlínská zastupitelka Eva Štauderová (MOR), proč křižovatka nefunguje.

Firmě, která se odvolala, protože jí patří část pozemku, na kterém se stavělo, se úpravy, které proběhly při stavbě nového vjezdu, nelíbí. „Potřebujeme najít technické řešení, které umožní integraci křižovatky do dopravní struktury Baťova areálu,“ uvedl jednatel firmy Čestmír Vančura.

Zbrusu nová křižovatka podle něj zpřetrhala původní síť cest uvnitř Baťova areálu a dvě z nich zaslepila. Firma se proto ke svým výrobním halám dostane jen zajížďkou. Paralelní otevření starých cest a současně i nové křižovatky je vzhledem k vzájemné blízkosti podle policie nebezpečné.

Auta nemohou vyjet ani z areálu
Auta nemohou vyjet ani z areálu

Situace se vůbec nelíbí Zlínskému kraji, který na stavbu křižovatky poskytl dvacetimilionovou dotaci. Město podle jeho zástupců pochybilo. „Ohradili se podle mého názoru právem, protože v rámci stavebních řízení nebyly vzaty v potaz jejich připomínky,“ řekl náměstek hejtmana zlínského kraje Libor Lukáš (ODS).  

V areálu bývalých Baťových závodů dnes sídlí kromě továren také krajský a finanční úřad, policie a desítky obchodů. Do dvou let se sem přestěhuje i galerie a muzeum. Jediný vjezd, na druhé straně areálu tak už nestačí.

Zlínská radnice teď musí najít způsob, jak znovu otevřít zaslepenou cestu a přitom neporušit nařízení dopravní policie.  Jedinou cestou, jak co nejrychleji křižovatku otevřít, je dosažení dohody s firmou, na jejímž pozemku část křižovatky stojí. Druhou možností je zrušení původního stavebního povolení a vrácení projektu magistrátu k opětovnému posouzení. Dodatečné řízení může trvat roky. Vedení kraje ale po městu požaduje, aby celou situaci vyřešilo do konce letošního roku.