Labe vydalo první části potopené lodi

Ústí nad Labem – Utopenou nákladní loď, která před měsícem ztroskotala poblíž Ústí nad Labem, začala vytahovat těžká technika. Za pomoci potápěčů se z vody dostává po kusech, v celku ji totiž nikdo vytáhnout nedokáže. I tak však byl úkol dostat stotunový kolos ze sedmimetrové hloubky pěkný oříšek i pro odborníky. Na pomoc musel přijet speciální jeřáb a tři nákladní lodě. Při sebemenší chybě hrozilo, že se potopí další z nich.

V jednom okamžiku dokonce loď manévrující na hladině do vraku narazila. „Prakticky se to všechno řeší za pochodu, nikdo není schopen říct, kde ta loď má nejpevnější body, co je provařené a jestli to vydrží,“ poukazuje na náročnost celé operace Jiří Paletář ze záchranné potápěčské služby.

Podle potápěčů bylo nejtěžší loď na dně řeky rozřezat na tři díly. V pěti stupňové vodě při nulové viditelnosti pracovali dva týdny. „Musíte si představit, že zavřete oči a chodíte po něčem, co je pětatřicet metrů dlouhé a deset metrů široké, a teď tam máte dělat nějakou práci,“ vysvětluje potápěč Paletář. „Máte tam spousty rozřezaných konců, takže se musíte hlídat, abyste ten oblek, který máte na sobě, nerozřízli, protože v tu chvíli končíte,“ doplňuje náčelník potápěčské služby Petr Mulač.

Loď se potopila i s bagrem na palubě před měsíce, když se vracela po čistění koryta řeky. Proč z ničeho nic a rychle klesla ke dnu, není jasné. Momentálně je celá tato plavební nehoda je v šetření stání plavební správy. Její odborníci nyní budou zkoumat vylovený vrak a pátrat po příčině havárie.

Loď na řece sice už nikdy nepopluje, majitel ale na jejím prodeji do šrotu může vydělat až půl milionu korun. Přitom cena lodi před potopením nebyla o moc vyšší. Vyprošťovací práce uprostřed dnes zastavila tma. Zbytek lodi se tak nad hladinu dostane až zítra.