Poslední díl potopeného člunu vyloví z Labe ve středu

Ústí nad Labem - Ještě o jeden den se protáhne odklízení stodesetitunového nákladního člunu, který se v polovině října potopil do Labe nad střekovskými zdymadly. Technici měli vytáhnout zbylé dvě třetiny, na něž loď v předchozích dnech rozřezali potápěči, kvůli poruše na jeřábu ale stihli do setmění vyzvednout jen jednu. Poslední díl proto opustí dno až ve středu, měsíc a čtyři dny po potopení lodě.

Souprava tlačného remorkéru a dvou nákladních člunů o výtlaku 500 a 1 000 tun čistila 19. října břehy od nánosů z předloňské povodně, při cestě do přístavu se ale dostala do potíží a kapitán už nestihl dostat lodě na břeh. Začátkem listopadu vytáhli technici z vody s velkými problémy alespoň třicetitunový bagr, kterému se při potápění podařilo zaháknout lžící do druhého člunu.

Snahu o vyproštění celého člunu po téhle zkušenosti majitel rychle vzdal a místo toho loď začali pod vodou rozřezávat potápěči. Ve studené vodě, sedmimetrové hloubce a skoro nulové viditelnosti jim to trvalo až do minulého týdne. První díl vyzvedl jeřáb v pondělí, zbylé dva měly následovat dnes. „Měli ale poruchu na jeřábu a dost se to zpozdilo, museli jsme jim dokonce svítit, aby vyndali aspoň jeden,“ řekl Zídek. Poslední epizoda odklízení se proto odsouvá až na středu.

Loď má samotná asi 110 tun železa a i když ji trochu nadlehčují vnitřní komory plné vzduchu, váha každého dílu pod vodou odpovídá asi 30 tunám. „Náklady se mezitím dostaly někam k jednomu nebo dvěma milionům korun. Největší položka je pronájem speciálního jeřábu,“ řekl Jan Šnejdárek ze společnosti České přístavy, jíž loď patří. Cena nového pětisettunového člunu se pohybuje okolo dvou milionů korun, jeho hodnota při prodeji na šrot je čtvrtinová, takže v tomto rozmezí se pohybuje i hodnota potopeného plavidla.