Olomouc hledá firmu, která uvolní cestu hasičům

Olomouc – Firmu, která bude z ulic odtahovat špatně zaparkovaná auta, hledá olomoucký magistrát. Nejlepšího kandidáta vybere město na začátku příštího roku, už teď ale zdůrazňuje, že nemá jít o způsob, jak vylepšit stav městské kasy. Odtahovat se budou především auta, která brání průjezdu záchranářských vozidel nebo tramvají. Dosud museli hasiči či řidiči MHD čekat, než strážníci seženou na odtah některého soukromého dopravce, nebo místo objet.

Firma, která získá smlouvu na odtahování vozidel z olomouckých ulic, nebude mít tolik práce jako například odtahové služby v Praze. Radnice nechce odtahovat například auta, která budou stát na zákazu, ale nebudou překážet. Z ulic zmizí pouze auta, která budou přímo blokovat provoz. Na své strážníky a odtahovou službu bude město přísně dohlížet, slíbil primátor Martin Novotný. „Chceme si nechat předkládat fotodokumentaci, v jakém případě došlo k odtahu, abychom nespustili nějaký masový odtah,“ zdůraznil primátor.

Podle vedení města je ale zavedení odtahů nutné, protože je situace neúnosná. Řidiči sanitek, hasičských vozů nebo policejních aut, kteří spěchají k umírajícímu nebo chtějí lapit zločince, se v ulicích českých měst často zasekávají. Nedávný test v Zábřehu ukázal, že velká hasičská cisterna neprojede polovinou vybraných ulic. Řidiči osobních aut totiž při parkování zcela ignorují povinnost zanechat alespoň třímetrový prostor v každém směru. „Odstranění takových překážek může znamenat i několik minut zdržení záchranné techniky,“ zdůraznil přitom mluvčí HZS Olomouckého kraje Zdeněk Hošák. Hasiči totiž musí překážející vozidla odstranit holýma rukama.

Zatímco hasiči mohou překážku odnést nebo ji objet po jiné trase, řidiči tramvají takové možnosti nemají. Dispečeři přitom i třikrát týdně musí volat pomoc pro tramvaje, které jsou zablokované špatně zaparkovanými auty. „Nejčastější oblast, kde se to dělo, byla Denisova a Pekařská ulice, kde je parkoviště a tramvajové koleje,“ řekla mluvčí Městské policie Olomouc Magda Václavíková. Pro dopravní podnik i cestující přitom znamená zablokovaná tramvaj velký problém. „Znamená to pro nás prodražení provozu, protože pokud není možné kolem vozidel projet, musíme vypravit náhradní dopravu,“ poukázala mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Magdalena Kopřivová.

Ve výběrovém řízení se o městskou zakázku uchází šest firem. Vítěze vybere radnice nejpozději v lednu příštího roku. Pro řidiče, kteří by si své auto museli po odtažení vyzvednout, chtějí radní vyjednat nízké ceny.