Kraje chtějí nižší poplatky za železniční dopravní cestu

Praha/Herálec – Kraje se obávají, že zdražením poplatků za užití železniční dopravní cesty chce stát dostat zpět část peněz, které napřesrok dá regionům na proplácení vlaků. Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška zaplatí železniční dopravci státní Správě železniční dopravní cesty v příštím roce zhruba o sto milionů korun více než letos. Zvětší se tak ztráta i z provozu regionálních vlaků, kterou však železničním společnostem proplácejí krajské úřady. Podle ministerstva dopravy však už stát s kraji o zvýšení poplatků jednal a hejtmani se změně nebránili.

Poplatky pro SŽDC připomínají silniční mýtné, na rozdíl od autodopravců je ale musí železniční společnosti platit i na těch nejzapadlejších lokálkách. Jejich zvýšení pro osobní vlaky od července 2012 se stalo novou zbraní krajů v boji o peníze, které jim má stát dávat na proplácení regionální železniční dopravy. „Nevíme, jestli vláda nenaplní memorandum v příštím roce, nebo naplní,“ prohlásil předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Zdražení poplatků, které mají podle ministerstva dopravy částečně pokrýt i regiony, je podle Haška skrytou formou, jak se z úplného splnění slibu stát vyvlékne. „Nejsme ochotni na sebe brát závazek, že budeme platit za vládu,“ dodal hejtman.

Ministerstvo dopravy označilo Haškovo prohlášení za „zbytečný výpad“. Mluvčí úřadu Květa Kočová poukázala, že ministr Pavel Dobeš s hejtmany o zvýšení poplatků za dopravní cestu už dvakrát jednal. Asociace hejtmanů přitom se změnou souhlasila. Úřad podle mluvčí považoval celou věc za dohodnutou. Teď ale hejtman Hašek odmítnul nejenom zvýšení plateb dopravcům, ale i samotné zvýšení poplatků. „Já k tomu nevidím důvod,“ konstatoval.

Dokument nazvaný Memorandum o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou uzavřely kraje s Fischerovou vládou na konci roku 2009. Zaručovalo krajům, které neměly dost peněz na další placení osobních a spěšných vlaků, že dostanou od státu souhrnně 2,6 miliardy korun, které s financováním železnice pomohou. Letos chtěla Nečasova vláda příspěvek zrušit nebo alespoň snížit na dvě miliardy. Nakonec ale slíbila, že krajským úřadům vyplatí v roce 2012 celou dohodnutou částku.

Vydáno pod