Nejdražší angličák stojí jako auto

Brno - V Brně se dnes na pravidelné burze sešli sběratelé angličáků, aby rozšířili své kolekce a možná také zlákali budoucí následovníky. Opravdu vášnivých sběratelů totiž v Česku rok od roku ubývá. K vidění tu byly nejobyčejnější modely za padesát korun i unikáty, které svou hodnotou přesahují několik tisíc.

„Jezdí k nám zástupci z Polska, z Ostravy, ze Slovenska, z Německa, Rakouska, občas se objeví dokonce nějaký zástupce třeba z belgického nebo holandského Matchboxu,“ řekl organizátor burzy Pavel Sobol. 

Právě ve společnosti Matchbox vznikl vůbec první angličák: v roce 1952 jej vyrobil Jack Odell. Chtěl jej ukázat svému příteli Richardu Kohnstamovi. Aby se však křehký model cestou nepoškodil, vložil jej do krabičky od československých sirek. Kohnstamovi se tento nápad zalíbil a o dva roky později si nechal zaregistrovat ochrannou známku Matchbox, jejíž název odvodil od vysunovací krabičky.

„První autíčka už byla velice detailně propracovaná. Vyráběla se ze zinkové slitiny a byla barevná, takže dětem se velice líbila. Postupně se z nich za minulé éry stal turistický sběratelský artikl, který si mohli ze zahraničí dovézt ti, co mohli vyjet,“ popsal Sobol.

Dnes je původní firma součástí nadnárodního koncernu Mattel a většina angličáků se vyrábí v Číně. Přesto se v Česku najde stále hrstka nadšenců, kteří se pouštějí do výroby vlastních omezených sérií.

Reportáž Adama Faika (zdroj: ČT24)

Některé modely mají hodnotu normálních aut

Modely, ostatně jako každý sběratelský kousek, získávají stářím na hodnotě. Nejdražší kusy na světě stojí téměř 200 tisíc korun. I to je důvod, proč sběratelé musejí být při koupi ostražití, aby nenaletěli podvodníkům. „Falzifikát většinou poznám, ale dneska se objevují i falzifikáty na velmi vysoké úrovni. Tam už to leckdy na první pohled rozpoznat nejde a chce to podrobnější studium,“ tvrdí odborník na modely aut Libor Mikš.