Peníze na tramvaje Praha nemá, vznik smlouvy však pitvat nebude

Praha – Jak zaplatit 250 tramvají Škoda 15T, to se stále snaží zjistit vedení pražského magistrátu i dopravního podniku. Město se kvůli jedenapůlmiliardové zakázce nechce zadlužit, hotové peníze však nemá. Podle radního pro dopravu Josefa Noska se proto Praha snaží se Škodou dohodnout na vhodném způsobu financování. Přestože současní představitelé města považují dohodu uzavřenou dopravním podnikem z vůle Bémovy rady za nevýhodnou – tím spíš, že je nevypověditelná – okolnostmi jejího uzavření se už však nejspíš zabývat nebudou.

„Kontrakt proběhl už před několika lety, to znamená, že vracet se k tomu nemá smysl,“ řekl radní Josef Nosek ve Studiu 6 s tím, že teď je pro Prahu klíčové spíše vyřešit problémy, které tehdy vznikly. Způsob, kterým Praha splatí nákup nových tramvají, které se mají stát jejím novým symbolem tak jako dosluhující typ T3, totiž stále není jasný.

„Pokoušíme se dohodnout s dodavatelem, aby nám rozložil dodávky v čase. Druhá věc je, že se pokoušíme dát dohromady způsob, který nám umožní nezadlužit Prahu, ale zároveň tramvaje odebrat – například něco jako leasing,“ přiblížil Josef Nosek. Zda Škoda na návrhy magistrátu přistoupí, zatím nikdo neví, známá je pouze dohoda firmy s primátorem Bohuslavem Svobodou, že dopravnímu podniku, respektive městu odpustí dvousetmilionové penále za prodlení při splácení nových tramvají.

Josef Nosek o možném zdražení jízdného v MHD:

„Určitě nebude probíhat zvýšení jízdného v dohledné době. Teď děláme analýzu, jak bude dopravní podnik schopen přežívat dál. Spíše než jednorázové zvýšení jízdného si myslím, že půjde o systémové změny.“


Zatímco smlouvu na tramvaje 15T považují představitelé Prahy za nevypověditelnou a současně se jim nechce zabývat se okolnostmi jejího vzniku, některé další obdobné smlouvy, které v minulosti dopravní podnik uzavřel, by padnout mohly. „Budeme dělat audit všeho, co se na dopravním podniku odehrálo. Pokud najdeme smlouvy, které jsou pro dopravní podnik nevýhodné a zároveň je bude možné zlikvidovat, tak to uděláme,“ uvedl radní Nosek.

Smlouva, kterou se už podařilo vypovědět, se týká výroby jízdenek firmou Neograph. Její ředitel už dříve sám uvedl, že je smlouva dvojnásobně předražená a společnost sama vypovězení smlouvy iniciovala. Její ukončení oznámili zástupci dopravního podniku a Neographu včera. Podle Josefa Noska vzejde nový dodavatel jízdenek ze standardního výběrového řízení.