Na opravu Žďákovského mostu už jsou peníze

Orlík – Ředitelství silnic a dálnic konečně našetřilo na opravu Žďákovského mostu, který se klene přes Orlickou přehradu. Už dva roky je v havarijním stavu a nesmějí na něj vjíždět kamiony. Silničáři však dosud tvrdili, že na opravu nemají. Práce na mostě nakonec začnou na jaře, potrvají dva roky a budoz stát skoro 350 milionů korun.

Přestože je obloukový Žďákovský most technickou chloubou Česka a v době svého vzniku byl unikátní i v celosvětovém měřítku, není dnes v dobrém stavu. Do jeho konstrukce zatéká a ocelové části zrezivěly. Oprava byla potřeba už před třemi lety. Zatím ale musel most čekat, než se podaří sehnat peníze.

Ředitelství silnic a dálnic však už stanovilo termín pro zahájení opravy. „V současné chvíli probíhá výběrové řízení a během dubna bychom chtěli zahájit samotné práce na rekonstrukci,“ shrnul současný stav ředitel jihočeské pobočky ŘSD Josef Pešl. Žďákovský most leží na transverzální státní silnici I/19, která spojuje Plzeň, Tábor, Pelhřimov a Humpolec, resp. dálnice D5 a D1 a křižuje se s trasami budoucích rychlostní silnice R4 a dálnice D3.

Na dokončení prací se velice těší obyvatelé okolních obcí. Když byl před dvěma lety na Žďákovský most zakázán vjezd kamionů, začali jejich řidiči bloudit po okolí a nákladní auta od té doby neustále duní jindy klidnými obcemi. Zvíkovským Podhradím projíždí podle jeho starosty Františka Blažka stovky kamionů denně. „Jezdí tady strašně rychle a silnice to za chvíli nevydrží,“ poukázal zase obyvatel obce Velká František Paukner.

Až začne rekonstrukce bude mostu přesně pětačtyřicet let, první automobily projely po Žďákovském mostě 27. dubna 1967. Ocelová konstrukce se montovala ze břehů proti sobě v době, kdy ještě orlická přehrada nebyla napuštěna. Obě strany ale konstruktéři propojili teprve když do nádrže voda natekla. Dodnes jde o největší obloukový most v Česku a zůstává i vyhledávanou turistickou atrakcí.