Architekti marně brání havířovské nádraží

Havířov - Česká komora architektů bojuje za nádražní budovu v Havířově. Podle jejich názoru je architektonicky cenná. Zastupuje tzv. vědecký funkcionalismus konce 60. let minulého století. Architekti by proto chtěli, aby České dráhy a město ještě zvážily chystanou demolici. To ale dráhy i radnice odmítají, nádraží je podle nich předimenzované, nevyužité a špatně udržovatelné. Stavbu nové budovy označují za nejlevnější řešení.

Halu havířovského nádraží charakterizují neobvyklé geometrické kompozice. Budova z konce 60. let však už dlouho chátrá a České dráhy s ní mají jednoznačné úmysly – zboří ji a na jejím místě postaví halu novou. „Jevilo se nám to jako jediná varianta, která přinese potřebné snížení nákladů. Dělat rekonstrukci, která by zatížila vlastníka neúměrnými provozními náklady, není možné,“ vyjádřila se mluvčí ČD Kateřina Šubová. Tento postup letos schválilo i havířovské zastupitelstvo.

České komoře architektů se ale plány drah nelíbí. „Architektonická veřejnost nás upozornila, že stavba má velkou architektonickou hodnotu a že by bylo vhodné zvážit demolici. Proto jsme na to upozornili,“ uvedla mluvčí České komory architektů Markéta Pražanová.

Dráhy ale své rozhodnutí měnit nechtějí. Demolice je podle nich nezbytná. Na stavbu nového nádraží, které bude sloužit zároveň vlakové i autobusové dopravě, chtějí České dráhy i město získat evropské peníze. Aby to stihly, musejí podat žádost co nejdříve. Už také hledají projekční kancelář, která vypracuje dokumentaci. „Žádost by měla být podána nejpozději v polovině příštího roku, abychom splnili podmínky,“ potvrdil náměstek primátora Havířova Petr Smrček.

Aby ČD a město získaly evropské peníze, musejí zahájit stavbu nejpozději za rok a půl, aby bylo nádraží hotové do roku 2014.