Vláda rozhodne, kudy povede diskutovaná trasa R35

Liberec - Rychlostní silnice R35 z Liberce do Hradce Králové má vést takzvanou severní trasou. To znamená, že by měla vést Českým rájem. Je to názor zastupitelstva Libereckého kraje. Tato varianta má však své odpůrce. Mezi navrhované trasy patří jěště varianta jižní a superseverní. Jižní by však neřešila dopravu v kraji a poslední varianta je nejdražší a nejméně ekologická. Definitivní rozhodnutí je nyní na vládě. 

„Vláda musí v první řadě dopracovat studii, což je v tuto chvíli záležitost ministerstva pro místní rozvoj. Studie zatím zpracována není a až teprve ta by měla nejvhodnější variantu vybrat,“ řekla Martina Pokorná, členka zastupitelstva Turnova, sdružení S.O.S. Český ráj.

"Rozhodovali jsme se na základě studie ze tří možných variant – superseverní, severní a jižní,„ uvedl Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu. Severní varianta byla podle jeho slov ze všech variant, které byly k dispozici, nejvýhodnější v oblasti dopravy pro celý Liberecký kraj. “Severní varianta je pro nás přirozená cesta, která de facto kopíruje stávající. My jsme schvalovali pouze koridor, ne konkrétní trasu," dodal. Koridor podle slov náměstka neprochází přímo CHKO a podle analýz je zvolená trasa ekologicky šetrná.

Největší šance na realizaci má varianta severní

Kdyby zvítězila severní varianta, která vede přes Český ráj, mělo by to podle Pokorné negativní vliv jak na cestovní ruch v oblasti, tak i na životy obyvatel zasažených měst a obcí. „Pro Český ráj by to primárně znamenalo rozdělení tělesem o šířce dvacet pět metrů s mimoúrovňovými křižovatkami, které neobchází vesnice. V některých případech vede přímo středy obcí a měst. Nenapravitelně by to zasáhlo do života obyvatel, do života města Turnova, jehož širším centrem komunikace vede a samozřejmě by to zasáhlo i turistický ruch v Českém ráji, protože Český ráj je živ z turistického ruchu,“ uvedla.

Varianta jižní by neřešila situaci v Libereckém kraji

Nejlepší variantou podle Pokorné byla varianta jižní, která podle studií vyšla jako nejlevnější a nejšetrnější k životnímu prostředí. Neprochází obydlenými centry obcí, nejsou na ní plánované mosty, tunely. Superseverní variantu zastupitelé Turnova považovali za alternativu v momentě, kdy se starostové Semilska vyslovili, že by si přáli mít svoje města napojena k rychlostní komunikaci. 

Řešení jižní varianty však podle Seppa nebylo v kompetenci Libereckého kraje, ale kraje Středočeského, kterým by silnice procházela. Ten však údajně neměl zájem v této věci nic řešit. Veškeré analýzy a sčítání dopravy podle jeho slov navíc ukazovaly, že při volbě jižní varianty, by stávající stav intenzity dopravy zůstal na komunikaci, která funguje dnes a problém by se nevyřešil. „Jižní varianta by neřešila dopravu Libereckého kraje,“ dodal.

Superseverní varianta je nejdražší a nejméně ekologická

Třetí, superseverní varianta, kterou navrhovalo původně ministerstvo životního prostředí, byla podle náměstka paradoxně nejméně ekologická. „Tam by došlo k největšímu rozsahu kácení dřevin, byla nejdražší a z hlediska dopravy samozřejmě nejhorší, protože se de facto jednalo o vysokohorskou rychlostní silnici,“ uvedl Sepp.