ŘSD otevřela dva nové úseky brněnského okruhu

Brno – Řidičům cestujícím mezi severem a jihem Brna končí trápení s postáváním v dlouhých kolonách. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž dnes otevřelo dva nové úseky silnic na velkém městském okruhu. Budou součástí mimoúrovňových křižovatek na okruhu a Svitavské radiále, které patří do rozsáhlého projektu ražby blízkých Dobrovského tunelů. Nově otevřené silnice za zhruba 260 milionů korun mají přispět k plynulosti dopravy v místě, kde se dosud kvůli stavbě denně tvořily kolony. Křižovatky však nejsou zcela dokončené, práce na nich budou ještě několik měsíců pokračovat.

V provozu je nově asi šestisetmetrový úsek silnice ve Sportovní ulici ve směru od Svitav do centra. ŘSD také zprovoznilo jednu rampu, která umožní snadnější odbočení ze Sportovní ulice směrem k Husovickému tunelu. „Silnice nejsou úplně hotové, příští rok na jaře na ně bude položena ještě finální vrstva asfaltu. Práce budou také pokračovat na dalších nedokončených úsecích,“ popsala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Proto se bude stavbou i nadále projíždět v omezeném režimu, sníženou rychlostí.

Stavba je částí rozsáhlého projektu, který patří k největším investicím do brněnské infrastruktury v posledních letech. Začala v září 2009 terénními úpravami v prostoru retenční nádrže Červený rybník. „Letos byly postaveny opěrné zdi, dosypány trvalé násypy a na nich vybudovány komunikace. Finišovalo se rovněž na mostních objektech. V září jsme začali s pokládkou asfaltových vrstev, montáží protihlukových stěn v celkové délce 268 metrů, svodidel a veřejného osvětlení,“ uvedl projektový manažer stavby Robert Billik ze společnosti Skanska.

S otevřením úseku si řidiči musí zvyknout na novou organizaci provozu. Stávající zúžení do jednoho pruhu ve směru od Svitav nahradí řazení do dvou. Ti, kteří pojedou do centra, se musí držet vpravo. „Já to tam znám, ale pro někoho, kdo tam pojede poprvé, to možná taková legrace nebude,“ komentoval jeden z dotázaných řidičů.

Řidiči mohou po nové komunikaci jezdit ve Sportovní ulici ve směru od Svitav do centra. Na tomto úseku se dosud často tvořily kolony. Ředitelství silnic a dálnic také zprovoznilo jednu rampu, která umožňuje odbočení ze Sportovní ulice směrem k Husovickému tunelu.

Stavba byla v minulosti předmětem sporů mezi aktivisty a ŘSD. Kvůli rozhodnutí soudu dokonce několik měsíců stála. Letos v listopadu se aktivisté s ŘSD dohodli na spolupráci. Dokončení blízkých tunelů, kterým se říká i Královopolské, a navazujících mimoúrovňových křižovatek se má stát součástí velkého městského okruhu v Brně. Ten by měl výrazně snížit
tranzitní dopravu centrem města. Stavba vyjde podle ŘSD celkově na zhruba deset miliard korun.

Budování tunelů mělo začít na jaře 2006. Se způsobem ražby ale nesouhlasili ekologové a majitelé domů v okolí. Soud v Praze jim dal za pravdu a vrátil stavební povolení ministerstvu dopravy k přepracování. Nové stavební povolení získal resort v roce 2007, o několik měsíců později stavba začala.

Reportáž Ivy Zigmundové (zdroj: ČT24)