Strahovský tunel je opět napojen na Střešovice

Praha – Ze Střešovic do Břevnova lze opět dojet bez zdlouhavého kličkování pražskými ulicemi. Zástupci města, Prahy 6 a stavebních firem v poledne slavnostně otevřeli část mimoúrovňové křižovatky Malovanka na konci Strahovského tunelu, která tunel opět napojuje na Patočkovu ulici. Nové přemostění ulevilo Myslbekově nebo Bělohorské ulici, kudy musela auta téměř dva roky objíždět vjezd do Strahovského tunelu. Křižovatka je součástí stavby tunelu Blanka, který na Strahovský tunel naváže a dovede dopravu až na pravý břeh Vltavy k Pelc-Tyrolce.

Podoba obnovené Patočkovy ulice není ještě definitivní, auta objíždějí staveniště nového tunelu pod křižovatkou s Myslbekovou, avšak objížďka přes Bělohorskou, kde museli řidiči projet dvěma dodatečnými světelnými křižovatkami oproti přímé cestě Patočkovou, už není nutná. Příští rok v srpnu se zhruba na jeden měsíc doprava vrátí na objízdné trasy tak, aby mohla být dokončena křižovatka ulic Patočkova a Myslbekova a obnoven tramvajový provoz. Po zprovoznění tunelového komplexu Blanka by měla ulice sloužit pouze místní dopravě, tranzitní doprava pojede tunelem.

Náklady na výstavbu křižovatky, nové Patočkovy a provizorního napojení na Myslbekovu, činily podle stavby vedoucího Petra Tesaře asi 230 milionů korun. Obnovený 300metrový úsek Patočkovy ulice má stejnou podobu jako dříve – doprava je vedena dvěma dvoupruhovými pásy oddělenými středovým pásem se zelení. Napojení na křižovatku Malovanka na konci Strahovského tunelu je hladší než dříve, rozděluje se na dvě rampy – do tunelu a na Bílou horu – díky mimoúrovňové konstrukci křižovatky tak už není nutné odbočovat doleva přes protisměrný pás.

Celkem bylo z okolí Patočkovy ulice 200 tisíc metrů krychlových zeminy, část se vrátila zpátky. Upraveny byly podle pražského magistrátu i okolní komunikace v ulicích Na Petynce a Na Hubálce, přechody pro chodce a semafory. Kvůli dokončené výstavbě bude ode dneška také změněna trasa některých autobusů MHD.

Několik desítek minut před zahájením provozu se na křižovatce instalovalo nové dopravní značení a seřizovala světelná signalizace. „Je to hezký vánoční dárek pro obyvatele na objízdných trasách,“ řekl při otevření pražský primátor Bohuslav Svoboda. Dodal, že výstavba okruhu patří i v době ekonomické krize k prioritám města. Se zprovozněním tohoto úseku se původně počítalo o více než rok později.    

Radnice Prahy 6 chce ještě prosadit projekt na snížení hlukové a emisní zátěže křižovatky Malovanka. Starostka městské části Marie Kousalíková (ODS) vysvětluje, že by byla křižovatka zastřešena jakousi sítí, po které by se pnuly rostliny. To by ale stálo 80 milionů korun, a navíc vedení města tvrdí, že už žádné další náklady nepovolí. Celá severozápadní část vnitřního městského okruhu, jehož součástí je tunelový komplex Blanka, má být zkušebně zprovozněna v dubnu 2014. Dokončení prací a také doplacení stavby ale město plánuje do konce roku 2016. Celkem by měl tunelový komplex vyjít na 36 miliard korun.