Vlakové pouto Karlovarska a Saska se ještě zpevní

Karlovy Vary – Karlovarský kraj a Sasko plánují spolupracovat na rozvoji železniční dopravy. Zástupci obou regionů podepsali memorandum, kterým se zavázali na příštích 15 let podporovat vlakové spoje tak, aby soupravy nemusely končit na hranicích. Dohoda má zjednodušit i jízdní řády a udržet zvýhodněné jízdné.

Z Karlovarského kraje jezdí vlaky do saského Plavna a Cvikova po dvou tratích ze Sokolova a Chebu. Jednu provozuje soukromá společnost Viamont regio, druhou České dráhy. Obě společnosti mají pronajaté moderní soupravy RegioSprinter od německého dopravce Vogtlandbahn. Podle karlovarského hejtmana Josefa Novotného (ČSSD) je doprava pro oba regiony klíčová: „Na jedné i druhé straně se těžko shání práce, myslím, že sem lidé budou jezdit víc a dají vydělat.“

Německá strana chystá do roku 2015 výměnu vlaků RegioSprinter za modernější RegioShuttle. Kolik jich nakoupí, ale záleží na zájmu českých dopravců o další pronájem. A počet nakoupených vozů Regio Shuttle bude rozhodující pro to, aby mohl spoj z Německa pokračovat do českého vnitrozemí a lidé tak nemuseli na hranicích přesedat. „Je velmi důležité, aby byl provoz na hranicích bez přestupování. Pokud budeme postupovat společně, získáme více prostředků z EU,“ řekl pro ČT zemský rada německého Vogtlandu Tassilo Lenk (CDU).

Systém Egronet
Systém Egronet

Memorandum má v budoucnu vyřešit i soulad jízdních řádů tak, aby spoje lépe navazovaly. Vlaky mezi Saskem a Karlovarským krajem ročně využívá 30 až 40 tisíc lidí a zájem o ně roste. Víkendové cestování patří německým zájemcům o lázně, protože vlaky zajíždějí přímo do Karlových Varů, ale i Češi se pomalu naučili nakupovat v Německu. Cesty za hranice jsou oblíbené i díky zvýhodněnému systému Egronet, který v regionu platí od roku 2000. Za 150 korun na celý den lze cestovat po Karlovarském kraji a části Saska a Bavorska.