Plzeň chce kvůli novému depu zprivatizovat část dopravních podniků

Plzeň - Nové depo pro autobusy a trolejbusy nutně potřebuje dopravní podnik města Plzně. A tak se radní rozhodli k radikálnímu kroku. Prodají část městských podniků soukromému investorovi, který depo postaví a město ho pak bude splácet. Výběrové řízení se už chýlí ke konci. Jenže podle opozice jde o velmi riskantní krok, který město zadluží na několik desítek let a ohrozí tak fungování dopravních podniků i ceny jízdného pro cestující.

Depo plzeňských městských dopravních podniků je v havarijním stavu již řadu let. Stavba nového se plánovala už v 80. letech. Teď už je situace kritická a město ji musí řešit. Pomoci má soukromý investor. Ten by depo postavil a odkoupil by i technickou základnu, která zajišťuje údržbu vozů.

Plán radnice má ale i své kritiky. „Pod novou firmu by přešlo asi 240 zaměstnanců. Není tady záruka, jak dlouho ta firma vydrží,“ myslí si předseda odborového svazu plzeňských dopravních podniků Jaroslav Forejt.

Tvrdě proti je i městská opozice. „Nám se nelíbí především ten finanční objem, ten je v současné době pro město neproveditelný,“ říká předseda zastupitelského klubu TOP 09 Michal Vozobule. Pokud radnice na spolupráci se soukromým investorem přistoupí, podepíše smlouvu na 29 let a každý rok bude splácet 120 až 150 milionů korun. „Poškodí to město na příštích třicet let,“ přidává se jeho spolustraník a předseda kontrolního výboru plzeňského zastupitelstva Ondřej Ženíšek.

Radní ale trvají na svém. Analýza projektu už stála město více než 6 milionů a podle jejích výsledků je varianta spolupráce se soukromým investorem nejvýhodnější. Navíc splácet se začne, až bude nové depo hotové – tedy až za čtyři roky. Na zakázku už běží druhé kolo výběrového řízení. Do užšího výběru postoupily dvě firmy - Metrostav a plzeňská Škodovka. Podrobně zpracované nabídky obou firem bude mít město k dispozici 6. února.