Eurovia má svůj posudek na D1, mosty jsou prý v pořádku

Ostrava – Úsek dálnice D1 mezi Ostavou a Bohumínem není podle firmy Eurovia CS nijak závadný. Stavební firma, kterou Ředitelství silnic a dálnic loni obvinilo z nekvalitní práce, objednala vlastní posudek stavu dálnice, jeho výsledkem chce zpochybnit dříve představené závěry státní studie. Na dálnici je od podzimu kvůli zvlněné vozovce zavedena snížená rychlost, ŘSD tvrdí, že mosty jsou po pěti letech provozu na konci životnosti.

Den před návštěvou ministra dopravy v Ostravě představila stavební společnost Eurovia CS svůj posudek, podle kterého se nevyskytují na problematickém úseku dálnice D1 u Ostravy žádné potíže. Mosty se podle něj ve skutečnosti nepropadají. „Základní fuknce mostů – přenést zatížení – u nich není porušena. Mosty jsou schopny přenést všechno zatížení, na které jsou navrženy,“ uvedl soudní znalec v oboru stavebnictví Jiří Stráský. „Drobné vady a nedodělky, které máme reklamovány a které řešíme, nemají žádný vliv na únosnost ani na rychlost na těchto mostech,“ doplnil obalstní ředitel Eurovie pro Moravu Ján Špaňo.

Jiří Stráský upozornil, že kdyby mosty skutečně byly ve špatném stavu, jak tvrdí ŘSD, bylo by snížení rychlosti nejhorší reakcí. „Jestliže je most špatný, tak se má snížit jeho zatížení, a ne rychlost pojezdu, protože uškodit by mu mohlo zatížení,“ zdůraznil.

Ředitelství silnic a dálnic se dnes k novému posudku odmítlo vyjádřit. Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková odkázala na sobotní cestu ministra dopravy a zástupců ŘSD do Ostravy.

D1, nebo D47?

Dálnice, která vede do Bohumína, má dnes označení D1. Z historických důvodů se o ní ale často hovoří jako o D47. V technických plánech však zůstalo komunikaci číslo 47. Pod tímto označením se stavěla. Dálnice D1 měla původně vést od Brna na východ na Slovensko, po rozpadu federace ale byla její trasa odkloněna k Lipníku nad Bečvou, kde měla D47 začínat. Nakonec ale ministerstvo dopravy označení obou částí sjednotilo na D1.


Eurovia a Ředitelství silnic a dálnic se přou, kdo zaplatí opravu podkladu dálnice postavené na nekvalitní strusce. Státní ŘSD tvrdí, že je vše chyba stavební firmy, která měla při stavbě použít neschválené materiály. Eurovia CS naopak tvrdí, že vše činila přesně podle objednávky ŘSD, úřad na celou stavbu navíc řádně dohlížel. Současně ale firma žalovala dodavatele podkladové strusky, který podle ní byl zodpovědný za dodávku neschváleného materiálu.

Na ukončení sporu mají Ředitelství silnic a dálnic s Eurovií dost času. Oprava zvlněné dálnice nemůže začít dříve než v roce 2013, kdy skončí uzavírka Svinovských mostů v Ostravě. Hlavní objížďka této kritické uzavírky vede právě po dálnici.

Problematický úsek dálnice u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS. Jezdí se po něm od prosince 2007. Moravskoslezská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke konci. Zbývá dobudovat poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.