Na silnicích severní Moravy přibylo nehod, ale ubylo mrtvých

Ostrava – Vyšší počet dopravních nehod a více opilých řidičů. Taková je loňská statistika v Moravskoslezském kraji. Zároveň na silnicích klesl počet mrtvých. Vyplývá to z čísel, která dnes zveřejnila moravskoslezská policie. Objevil se tam i nový fenomén – stále více autodopravců bez povolení převáží nadměrné náklady.

V loňském roce se v Moravskoslezském kraji stalo 8 071 nehod, což bylo o 169 více než v roce 2010. O 30 vzrostl i počet lehce či těžce zraněných, kterých bylo loni celkem 2 647. Naopak poklesl počet usmrcených. Předloni na silnicích zemřelo 71 lidí, loni si kolize vyžádaly o jednu oběť méně.

„Nejčastější příčinou dopravních nehod je nepřiměřená rychlost,“ uvedl Daniel Hudeček, vrchní komisař moravskoslezské dopravní policie. Řidiči na severu Moravy musí letos počítat s větším počtem dopravních kontrol, policisté se zaměří právě na překročení povolené rychlosti. Loňským rekordmanem kraje se stal motorkář z Ostravy, který v úseku s povolenou devadesátkou jel rychlostí více než 210 km/h.  

Podle statistik nejvíce bourají mladí řidiči do 24 let a pak ti, kteří za volantem nemají ani dva roky praxe. „Chceme se zaměřit na mladé, aby v Centru bezpečné jízdy měli zkušební jízdy na polygonu a uměli se vyrovnat s nenadálými překážkami,“ řekl velitel krajské dopravní policie Jiří Zlý.

Alarmující je podle policistů růst nehod, které zavinili opilí řidiči. Ti v roce 2011 zavinili 674 kolizí, o rok dříve jich bylo 625. Často se s alkoholem za volantem policisté setkávali při kontrolách. Ze 70 000 přestupků 1 400 souviselo právě s opilostí řidiče. V dalších 110 případech šlo o drogy.

Například na Novojičínsku havarovala řidička, která měla v krvi podle dechové zkoušky 3,63 promile alkoholu. Další nehodu způsobil muž, který v práci vypil láhev tvrdého alkoholu a pak se na malém motocyklu vydal domů. V krvi měl také víc než tři promile.

Mezi nejtragičtější nehody patří tři srážky, při kterých zemřeli dva lidé. Pětačtyřicetiletý řidič a jednašedesátiletá spolujezdkyně zahynuli v osobním autě, které se 6. července na přejezdu v Opavě srazilo s nákladním vlakem. Další žena byla vážně zraněna. Dva mladí lidé zemřeli o několik týdnů později na Bruntálsku. Dvacetiletý řidič dostal v dešti smyk a v protisměru se srazil s nákladním autem. Řidič i jeho o čtyři roky mladší spolujezdkyně utrpěli zranění, kterým na místě podlehli. U Bílovce na Novojičínsku pak v září zemřeli při nehodě dva muži. Jejich motocykl v zatáčce vrazil do stromu. Ani jeden z nich neměl na hlavě přilbu.

Po nárazu byla uzavřena dálnice D1 i most v Hlučínské ulici.
Zdroj: ČTK
Autor: Drahoslav Ramík

Stále častěji se na silnicích objevuje nový nešvar – černé jízdy nadměrných nákladů. Jeden takový loni v říjnu přes dvacet hodin blokoval dálnici v Ostravě. „Únosnost mostu či konkrétní podjezdová výška mnohdy nesplňuje kritéria, která takové nadměrné náklady mají,“ poznamenal Jiří Zlý.

Změny čekají na pět vytipovaných železničních přejezdů: v Dolní Lutyni, Karviné, Studénce, Dobré a Suchdole nad Odrou. Policisté na ně namontují kamery. Nepřetržitě budou točit řidiče, kteří porušují pravidla – například jezdí na červenou nebo nadzvedávají závory.