Se starým orlickoústeckým nádražím už se asi nepočítá

Ústí nad Orlicí - Dlouho odkládaná modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí na mezinárodním železničním koridoru má stavební povolení. Projekt počítá i s novou odbavovací budovou, objekt starého nádraží, o jehož zachování se vedly vleklé spory, se v něm ale neobjevuje. Sešlý nádražní objekt měl být původně zbourán, jeho zastánci ze sdružení Nádraží nedáme! však dosáhli toho, že byl prohlášen kulturní památkou.

„Modernizace neřeší historickou budovu. Ta je stále blíže nespecifikovaná,“ uvedl starosta Petr Hájek (Sdružení Oušťáci). Projekt na úpravu koridoru počítá kromě nového silničního napojení areálu a nových kolejí a trakčního vedení i s výstavbou nových budov pro odbavení cestujících a drážní technologie, což sdružení odmítá jako zbytečné a navíc nevzhledné řešení.

SŽDC a České dráhy: Objekt nemá žádné využití

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally se stavební povolení týkalo pouze kolejiště. Správa přepracovala projekt tak, aby koleje nezasahovaly do budovy, která je v současnosti chráněnou památkou, a proto ji nelze zbourat. Budova je nyní majetkem Českých drah, podle Hally se ale objevily různé názory, že by měla být převedena na správu železnic. Ta ale pro historický objekt nemá žádné využití. Údajně se nehodí ani pro uskladnění železničních technologií. Využití pro budovu nevidí ani České dráhy. „Je naddimenzovaná, není v dobrém technickém stavu a pro potřeby moderní železnice se nehodí,“ řekl mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský s tím, že pro ni bude nutné najít jiné využití. To ale podle něj České dráhy zatím marně hledají.

Sdružení Nádraží nedáme! nechalo vloni zpracovat stavební průzkum starého nádraží. Podle něj je v dobrém stavu a mělo by se opravit, aby budova mohla sloužit původnímu účelu. „Jsme z toho konsternovaní. Správa železniční dopravní cesty několikrát představila projekt bez nové výpravní budovy, přesto se s ní stále počítá. Pro tu starou pak nebude využití. Pro nás je nepřijatelné, aby historická budova zůstala bez jakéhokoliv potenciálu,“ řekl předseda sdružení Martin Kadrman. Poukazuje i na to, že z veřejných peněz se má financovat výstavba nádraží nedaleko toho původního.

Nádražní budova v Ústí stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Stavba vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.