Přibývá sněžných skútrů, po horách jezdí i vzácné stroje

Špindlerův Mlýn – Lidé, kteří žijí na horách, si stále častěji pořizují sněžný skútr. Nejčastěji využívají moderní stroje, k vidění jsou ale i rarity. Nové skútry i veterány mezi nimi však musí splňovat předpisy platné pro motorová vozidla. Zda na ně majitelé dbají, zjišťují i v přívalech sněhu úředníci.

Pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu narazili v Krkonoších i na jeden z nejstarších skútrů v Česku. Zakoupil ho Jan Spindler před čtvrtstoletím za půl milionu korun. „První skútr měla horská služba, tento byl druhý,“ charakterizoval majitel svůj unikát, který je dodnes v bezvadném technickém stavu.

Už v horším stavu však nalezli kontroloři některé mnohem novější stroje. Občas působily tak, že majitel, který do skútru investoval deseti- i statisíce, o něj už nedbá. „Občas se objevují vůle na čepech řízení,“ přiblížil Dalibor Dušek z Centra služeb pro silniční dopravu.

Nejstarší skútr v Krkonoších
Nejstarší skútr v Krkonoších

Kromě drobných i závažnějších technických problémů narazila horská kontrola i na neregistrované skútry. Podle odhadů není v úředních záznamech až polovina skútrů – zaregistrováno je skoro šest tisíc strojů. „Většinou tu jezdí relativně nové stroje. Majitelé jsou zámožní a skútry po pěti šesti letech mění za nové,“ poznamenal Dalibor Dušek.

Úředníci do hor vyrazili sami. Policisty sněžné skútry nezajímají, pokud se nedostanou na silnice nebo nehavarují. K nehodám dochází podle statistiky pouze zřídka, poslední se stala předloni v Krkonoších. Policie ale očekává, že vzhledem k rostoucímu počtu sněžných skútrů začne růst i počet nehod.

Cena starších strojů je podobná jako u ojetých aut. Pohybuje se od 35 do 260 tisíc. Výrazně vyšší jsou ale provozní náklady. V horském terénu spotřebuje skútr i třicet litrů benzinu na sto kilometrů. Majitelé však oceňují jejich možnosti. „Bez skútru by se tu vůbec nedalo žít,“ uvedl majitel skútru ze Špindlerova Mlýna Luboš Bruk.