Brno - Studenti Vysokého učení technického v Brně začali vyrábět už druhou generaci studentské formule Dragon 2. S vozem letos opět zamíří na závody v britském Silverstone, které jsou prestižní soutěží pro evropské univerzity s technickým zaměřením. Síly změří i v německém Hockenheimringu nebo na okruhu v Itálii. Studentské soutěže formulí začaly roku 1981 v USA. Aktuálně se jich účastní kolem stovky týmů.
Studenti pracují na další formuli, předvedou ji opět v Británii
Závodní okruh v Silverstonu otestoval formuli už loni a ukázal, kde je co zlepšovat. „Budou se měnit nějaké věci na motoru, ať je to třeba nádrž, kterou budeme lehce zmenšovat a usazovat jinam, potom se bude měnit chlazení i výfuk,“ řekl ČT člen studentského týmu Jan Ševčík. Za volant si pak nesedne profesionál, ale čtyři studenti, kteří se musí po každé disciplíně vystřídat. „Je to z důvodu toho, aby si týmy nepronajímaly profesionály a nebyl to jen souboj peněz,“ dodal další člen týmu Michal Janoušek.
Projekt vznikl za účasti asi 40 studentů ze čtyř fakult. Část z nich se zabývala konstrukčními problémy a výrobou kapotáže. Jiná část studentů například návrhem výroby speciálních dílů, další elektronikou. Zkušenost z práce v týmu navíc přináší studentům i dobré pracovní nabídky. „Všichni studenti, kteří se podíleli na formuli, tak se dostali k těm nejprestižnějším zaměstnavatelům v automobilovém průmyslu tady v republice,“ potvrdil supervizor projektu Formule student VUT Brno Pavel Ramík.
Studentská formule se od formule 1 liší zejména rozměry a také pohonnou jednotkou, které odpovídají potřebám závodění na užších a členitějších tratích, kde je potřeba dosáhnout co nejlepší ovladatelnosti. „Při stavbě speciálů je nutné dodržet oficiální technické předpisy, v nichž jsou zohledněny obvyklé finanční možnosti studentských týmů a především vysoké požadavky na bezpečnost,“ dodal Ramík. Podle Ševčíka je ale cílem projektu zejména sbírání zkušeností a nových znalostí: „Všichni to děláme ve volném čase z vlastního nadšení.“
Zákazníkem je neprofesionální závodník autokrosu nebo sprintu
Studentské soutěže formulí začaly roku 1981 v USA. Do Evropy se soutěž dostala pod názvem Formula Student v roce 1998. Aktuálně se jí účastní kolem stovky týmů. Studenti musejí vytvořit prototyp, který je jednomístným závodním autem, a také business plán dalšího případného nárůstu výroby. Obhajují například i konstrukční řešení, cenu a také obchodní plán. Soutěží rovněž v dynamických disciplínách, mezi které patří ovladatelnost vozu v zatáčkách nebo jeho akcelerace. Podle pravidel by měl být potenciálním zákazníkem víkendový neprofesionální závodník autokrosu nebo sprintu. Předpokládá se vývoj a výroba 1 000 takovýchto vozů ročně.
Formule Dragon 1
Maximální rychlost: 120 km/h (omezeno uspořádáním převodovky)
Váha: 212 kg
Motor
- Vodou chlazený jednoválcový motor Husaberg FE 570
- Maximální výkon: 42kW omezen restriktorem 19mm
- Maximální otáčky: 10 000/min
- Hmotnost motoru: 30kg
- Výfukový systém: Koncovka výfuku Leo Vince, svody vlastní výroby
- Palivo: E85
Převodovka
- Šestistupňová, s elektromagnetickým řazením Proshift PS3
- Možnost nastavení automatického řazení
- Řazení tlačítky na volantu
Rám
- Prostorový trubkový rám z ocelových trubek
- Deformační člen z aluminiové pěny
Zavěšení
- Nezávislé zavěšení dvojitými A-rameny
- Odpružení systémem pull-rod vepředu, push-rod vzadu s tlumiči od firmy Ohlins
- Pneumatiky Hoosier 7.0 x 13” Racing Slicks Formula Student/SAE
- Brzdový systém Willwood
Zdroj: TU Brno Racing