Studenti pracují na další formuli, předvedou ji opět v Británii

Brno - Studenti Vysokého učení technického v Brně začali vyrábět už druhou generaci studentské formule Dragon 2. S vozem letos opět zamíří na závody v britském Silverstone, které jsou prestižní soutěží pro evropské univerzity s technickým zaměřením. Síly změří i v německém Hockenheimringu nebo na okruhu v Itálii. Studentské soutěže formulí začaly roku 1981 v USA. Aktuálně se jich účastní kolem stovky týmů.

Závodní okruh v Silverstonu otestoval formuli už loni a ukázal, kde je co zlepšovat. „Budou se měnit nějaké věci na motoru, ať je to třeba nádrž, kterou budeme lehce zmenšovat a usazovat jinam, potom se bude měnit chlazení i výfuk,“ řekl ČT člen studentského týmu Jan Ševčík. Za volant si pak nesedne profesionál, ale čtyři studenti, kteří se musí po každé disciplíně vystřídat. „Je to z důvodu toho, aby si týmy nepronajímaly profesionály a nebyl to jen souboj peněz,“ dodal další člen týmu Michal Janoušek. 

Projekt vznikl za účasti asi 40 studentů ze čtyř fakult. Část z nich se zabývala konstrukčními problémy a výrobou kapotáže. Jiná část studentů například návrhem výroby speciálních dílů, další elektronikou. Zkušenost z práce v týmu navíc přináší studentům i dobré pracovní nabídky. „Všichni studenti, kteří se podíleli na formuli, tak se dostali k těm nejprestižnějším zaměstnavatelům v automobilovém průmyslu tady v republice,“ potvrdil supervizor projektu Formule student VUT Brno Pavel Ramík.

První generace studentské formule z dílny studentů Ústavu automobilního a dopravního inženýrství Vysokého učení technického v Brně
Zdroj: ČT24/VUT Brno

Studentská formule se od formule 1 liší zejména rozměry a také pohonnou jednotkou, které odpovídají potřebám závodění na užších a členitějších tratích, kde je potřeba dosáhnout co nejlepší ovladatelnosti. „Při stavbě speciálů je nutné dodržet oficiální technické předpisy, v nichž jsou zohledněny obvyklé finanční možnosti studentských týmů a především vysoké požadavky na bezpečnost,“ dodal Ramík. Podle Ševčíka je ale cílem projektu zejména sbírání zkušeností a nových znalostí: „Všichni to děláme ve volném čase z vlastního nadšení.“

Zákazníkem je neprofesionální závodník autokrosu nebo sprintu

Studentské soutěže formulí začaly roku 1981 v USA. Do Evropy se soutěž dostala pod názvem Formula Student v roce 1998. Aktuálně se jí účastní kolem stovky týmů. Studenti musejí vytvořit prototyp, který je jednomístným závodním autem, a také business plán dalšího případného nárůstu výroby. Obhajují například i konstrukční řešení, cenu a také obchodní plán. Soutěží rovněž v dynamických disciplínách, mezi které patří ovladatelnost vozu v zatáčkách nebo jeho akcelerace. Podle pravidel by měl být potenciálním zákazníkem víkendový neprofesionální závodník autokrosu nebo sprintu. Předpokládá se vývoj a výroba  1 000 takovýchto vozů ročně.

Formule Dragon 1

Maximální rychlost: 120 km/h (omezeno uspořádáním převodovky)

Váha: 212 kg

Motor

  • Vodou chlazený jednoválcový motor Husaberg FE 570
  • Maximální výkon: 42kW omezen restriktorem 19mm
  • Maximální otáčky: 10 000/min
  • Hmotnost motoru: 30kg
  • Výfukový systém: Koncovka výfuku Leo Vince, svody vlastní výroby
  • Palivo: E85

Převodovka

  • Šestistupňová, s elektromagnetickým řazením Proshift PS3
  • Možnost nastavení automatického řazení
  • Řazení tlačítky na volantu

Rám

  • Prostorový trubkový rám z ocelových trubek
  • Deformační člen z aluminiové pěny

Zavěšení

  • Nezávislé zavěšení dvojitými A-rameny
  • Odpružení systémem pull-rod vepředu, push-rod vzadu s tlumiči od firmy Ohlins
  • Pneumatiky Hoosier 7.0 x 13” Racing Slicks Formula Student/SAE
  • Brzdový systém Willwood

Zdroj: TU Brno Racing

Reportáž Ondřeje Schneidera (zdroj: ČT24)