Kritika na OREDO ani po měsíci neutichá

Pardubice – Více než měsíc po spuštění nového systému veřejné dopravy stále zní v Pardubickém kraji hlasitá kritika společnosti OREDO, která má organizaci dopravy na starosti. Na poslední poradě obcí si stěžovali zástupci Svitav, velké potíže přetrvávají také v České Třebové a v Ústí nad Orlicí. Nepomohla ani mimořádná novoroční změna jízdních řádů. Pardubický kraj ubezpečuje, že se vše srovná, ale bude to možné až při březnové a červnové změně jízdních řádů.

Starosta České Třebové Jaroslav Zedník upozornil, že je město rozděleno do tří tarifních pásem, což přitom u měst obdobné velikosti není obvyklé. Především je ale problematické vedení spojů. „Autobusy nejsou schopné dodržet čas na naplánované trase a ti, kteří je využívají, dojíždí do zaměstnání nebo do školy pozdě,“ uvedl starosta.

Navíc se změnila časová poloha některých důležitých spojů. Děti dojíždějící z Kozlova do školy by zase musely jezdit příliš brzo a čekat na vyučování asi hodinu. Třebovská radnice nakonec zastala úkol kraje a svoz jim zaplatila sama. Také lidem, kteří jezdí z České Třebové za prací do nedalekého Ústí nad Orlicí, potom přinesl nový systém potíže. Spoje, které používali, často bez náhrady zmizely. „Musela jsem si upravit pracovní dobu. A rychlík zpátky nám nejezdí vůbec,“ poukázala úřednice orlickoústecké radnice Pavlína Víchová, která jezdí ranním autobusem na lince z Třebové. 

Česká Třebová ale chce, aby společnost OREDO problémy odstranila, podle starosty ale organizátor dopravy na připomínky vůbec nedbá. „OREDO s námi nekomunikuje,“ podotkl starosta Zedník. Že společnost, již vlastní napůl Pardubický a Královéhradecký kraj, problémy cestujících nezajímají, dokázala také její reakce na dotazy České televize, která oslovila jednatele firmy Vladimíra Záleského. Ten se odmítl vyjádřit. Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek potom slíbil, že se zasadí o změny jízdních řádů, k těm ale nedojde ihned. „Náš zprostředkovatel OREDO dostal úkol, aby do 6. června byly všechny připomínky vyřešeny,“ uvedl hejtman.

Obdobné problémy jako v České Třebové přetrvávají i na dalších místech, například Svitavy si stěžovaly na nevhodné umístění točny pro autobusy, někde chybí autobusové zastávky, jinde lidé musejí jezdit zbytečně dlouhými trasami a podobně.

Pardubický kraj má od prosince tzv. integrovaný dopravní systém, ve kterém by na sebe měly autobusy a vlaky navazovat s tím, že ve všech platí stejná jízdenka. V souvislosti se zavedením nového systému zrušil kraj řadu lokálních železničních tratí a nahradil je autobusovými linkami. Od spuštění systému se ale na adresu kraje a jeho firmy OREDO hrne kritika ze všech stran.