Primátor Svoboda: Prodáme policejní hummery, zlevníme dopravní podnik

Praha - Vypadá to, jako by v Praze ze všech možných skříní začali vypadávat kostlivci - úplatková aféra v městské policii, kauza dopravního podniku a desítek milionů korun za jízdenky odváděných na Panenské ostrovy, nevýhodná a nevypověditelná smlouva na nákup nových tramvajových souprav za 18 miliard korun nebo milionové licenční poplatky za obrazovky ve stanicích metra. „Hlavní je zabránit tomu, aby se podobné věci opakovaly. Konkrétní zodpovědnost za smlouvy, které byly řádně schváleny zastupitelstvem, není zpětně postižitelná,“ řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v pořadu Události, komentáře.

DP - slepice, která snáší zlatá vejce

Slepicí, která snáší zlatá vejce, se v posledních letech stal pražský dopravní podnik, akciová společnost stoprocentně vlastněná hlavním městem. Kvůli milionovým ztrátám začaly v minulém roce padat hlavy. Z funkce odstoupil generální ředitel Martin Dvořák, byla obměněna část managementu podniku i dozorčí rada. Nyní magistrát připravuje výběrové řízení, které by do čela dopravního podniku mělo dosadit schopného manažera. „Dopravní podnik od nás dostává ročně řádově 13 miliard korun na provoz, což samo o sobě hovoří o tom, že je neúměrně drahý. Musíme udělat vše pro to, abychom ho zlevnili na sumu, která odpovídá standardu v ostatních českých a evropskýh městech,“ řekl Svoboda.

Jedním z problémů, který zatížil rozpočet dopravního podniku, je nevýhodná a takřka nevypověditelná smlouva na nákup tramvají ForCity za 18 miliard korun. Konkrétní viník se ale hledá těžko. „Smlouva se Škodou Transportations prošla standardní schvalovací procedurou, schválila ji rada i zastupitelstvo,“ podotkl Svoboda. Smlouva byla uzavřena v roce 2006. V té době měla absolutní majoritu v radě hlavního města Prahy ODS. Politická zodpovědnost za toto rozhodnutí tedy padá na Svobodovu stranu. „Je tam ale i odpovědnost jednotlivců, kteří tu smlouvu připravovali a hlasovali o ní,“ dodal primátor. Jeho úkolem je podle něj zajistit, aby se podobné věci neopakovaly v budoucnu. Pokud smlouvy uzavřené v minulosti neporušují právní předpisy, byť jsou nevýhodné, nelze proti tomu postupovat soudní cestou," poznamenal.

Video Reportáž Jitky Szászové
video

Reportáž Jitky Szászové

Městská policie - drahé hummery, kauza Kotrouš

Svoboda není spokojen ani s hospodařením městské policie. Nákup drahých terénních aut Hummer a vznášedla, které nemá licenci na to, aby mohlo v Česku jezdit, pro pražskou městskou policii již dříve primátor Svoboda kritizoval. Ve funkci je už více než rok, s vozidly se zatím nic neděje. „Na podzim jsme dělali analýzu nákupu těchto aut, nyní řešíme, jak se jich zbavit. Musíme se pokusit ta neekonomická vozidla prodat,“ řekl Svoboda s tím, že bude vyvozována i patřičná personální zodpovědnost. Smlouvu na nákup hummerů podepsal tehdejší ředitel městské policie. „Pravdou ale je, že nákup byl schválen i radou,“ dodal Svoboda.

Podle bývalého ředitele pražských strážníků Vladimíra Kotrouše, který byl zatčen kvůli přijetí úplatku, věděli o korupci v městské policii i dva blízcí Svobodovi spolupracovníci. Napsal o tom mimo jiné deník Právo. To ale primátor popírá a podobné zprávy považuje za diskreditační kampaň proti sobě a svým kolegům. „Zajímalo by mě, kde takové informace novináři berou a kdo jim je dodává, v době, kdy máme před volebním sjezdem,“ řekl.

Bohuslav Svoboda se nyní uchází o post předsedy pražské organizase ODS. Podle vlastních slov má silnou podporu předsedy strany a premiéra Petra Nečase. „Všechny kroky, které se týkají celopražské, a tedy i celorepublikové ODS, s Petrem Nečasem konzultuji,“ uvedl. Pokud uspěje, nahradí dosavadního šéfa pražské ODS Borise Šťastného. Rozhodne o tom stranický sněm na konci ledna.