Starostové 3 pražských částí požadují zklidnění magistrály

Praha - Starostové tří pražských městských částí dnes podepsali memorandum, ve kterém žádají přeměnu magistrály 5. května na klidnější komunikaci s větším zastoupením zeleně a protihlukových opatření. Společně chtějí přinutit vlastníka ulice, tedy hlavní město, aby začal s přípravou zklidňování magistrály, ještě než se dostaví tunel Blanka a silniční okruh kolem Prahy. Základních kroků by se podle starosty Prahy 4 Pavla Horálka (ODS) měli Pražané dočkat do dvou let.

Kromě starosty čtvrté městské části se jednání zúčastnili Marek Ječmének (ODS) za Prahu 7, Jiří Paluska (ODS) za Prahu 2 i 1. náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) či pražský radní pro dopravu Josef Nosek (ODS). Konkrétní opatření, která by k vytyčenému cíli měla vést, však jednání zatím nepřineslo. Debata by však v budoucnu mohla přinést například změny v územním plánu, různá dopravní opatření a podle starosty Horálka nelze vyloučit, že se opět zavede řeč i na nízkoemisní zóny.

„Do tří měsíců bychom se chtěli znovu sejít a říct si, jak bude naše spolupráce dál vypadat. Rádi bychom, aby ty schůzky byly pravidelné, abychom vygenerovali kroky, které uleví minimálně třem zúčastněným radnicím život,“ přislíbil Horálek s tím, že všechny tři městské části budou hledat krátkodobá i dlouhodobá řešení a společně se také pokusí získat více finančních prostředků.

Provoz na pražské magistrále
Provoz na pražské magistrále

Starostové budou usilovat například o částečné odstranění bariér pro chodce a cyklisty, rozšíření zeleně a instalaci méně hlučných materiálů na povrch silnice. Jiří Paluska, který stojí v čele Prahy 2, na výtky o nekonkrétních výsledcích dnešního jednání reagoval slovy: „Na listině jsou tři konkrétní podpisy pod tím, že tři starostové se dohodli na tom, že chtějí postupovat stejným způsobem.“

„Zkrotit“ severojižní magistrálu mělo v uplynulých letech ambici již několik starostů a občanských iniciativ. Většinou ale problém neřešili komplexně a omezení provozu v jedné městské části pak mělo neblahý dopad na dopravu a provoz v sousední části. Příkladem toho je například zúžení Legerovy ulice, které sice Praze 2 přineslo úlevu, ale vedení čtvrté městské části proti němu protestovalo s tím, že aut na jejich území významně přibylo.