Pražští zastupitelé schválili nižší půjčku pro DP i interpelace občanů

Praha - Pražané budou moci interpelovat politiky na jednání zastupitelstva hlavního města. Změnu jednacího řádu dnes přijali pražští zastupitelé, kteří tak obyvatelům metropole umožní na pravidelných zasedáních zastupitelstva vystoupit se svými dotazy a žádat okamžitou odpověď zvolených zástupců. Zastupitelstvo dnes také rozhodlo o tom, že pražský dopravní si může půjčit na nákup nových tramvají formou směnky maximálně čtyři miliardy korun. Radní hlavního města přitom původně posvětili šestimiliardovou půjčku.

Snížit částku navrhl během dnešního jednání primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Odůvodnil to tím, že město chce s dodavatelem, Škodou Transportation, o podmínkách miliardového kontraktu dále jednat. „Financování kontraktu je interní záležitostí našeho zákazníka a nám ho nepřísluší komentovat. Jednání s pražským dopravním podnikem dále probíhají a jsme přístupni dohodě,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Opoziční zastupitelé ČSSD a KSČM návrh nepodpořili. Podle bývalého náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) je současná nabídka méně výhodná než ta, kterou loni městu předkládal. „Když si srovnám ty podmínky, které jsem v říjnu navrhoval, tak pro to nemůžu s čistým svědomím hlasovat,“ uvedl Březina. Právě podmínky směnky byly jedním ze sporů bývalé koalice ODS a ČSSD.

Předseda finančního výboru Zdeněk Tůma (TOP 09) návrh obhajoval. „Byla snaha osekat omezující podmínky, které svazovaly ruce dopravnímu podniku. Zároveň jsme nechtěli dávat podniku bianko šek. Chceme dopravní podnik dostat pod tlak, aby našel to nejlepší řešení,“ řekl zastupitelům Tůma. Tůma i primátor Svoboda také naznačili, že na snížení půjčky měly vliv také informace, které se v souvislosti s Dopravním podnikem hlavního města objevují v médiích.

Vyplácení peněz bude vázáno výhradně na dodávku tramvají 15T Forcity. V případě, že by byl dopravní podnik v insolvenci, město směnky odkoupí. Částka by měla pokrýt dluh zhruba 2,1 miliardy korun, který podnik vůči dodavateli v současnosti má, a dále dodávku tramvají pro letošní rok. Z celkové výše kontraktu, který město uzavřelo v roce 2006, zbývá uhradit ještě 17,75 miliardy korun.

Třičtvrtěhodina pro občanské interpelace

Zastupitelstvo také přijalo změnu jednacího řádu, podle kterého budou moci občané již na příštím zasedání vystoupit se svými dotazy. Na interpelace občanů bude na jednání zastupitelstva vyhrazen čas od 12.30 do 13.15. Přihlášku do diskuse ale musí podat v ten den do 9.30. Každý Pražan smí vystoupit se dvěma interpelacemi, na každou má tři minuty a minutu na případnou doplňující otázku. Pokud se ve vymezeném čase nedostane na všechny zájemce, dostanou odpověď písemně do 30 dnů.

Město tak vyhovělo požadavkům některých občanských iniciativ, které protestovaly proti tomu, že občané sice mohou na zastupitelstvu promluvit, ale politici jim nemusí odpovědět. Často se Pražané museli spokojit jen s příslibem písemné odpovědi, jejich dotazy navíc musely směřovat vždy jen k schválenému bodu programu jednání. „Jinými slovy, občanům je přiznáno právo přijít se vypovídat,“ stojí v prohlášení iniciativy Šest kroků k otevřenějšímu magistrátu.

Podporu navrhovaným změnám, které předkládal primátor Svoboda, vyslovili zastupitelé napříč politickým spektrem. Několik výtek se týkalo příliš krátkého času na podání přihlášek. K návrhu, aby je bylo možné podávat i elektronicky, Svoboda odvětil, že magistrát je sice schopen technicky zasílání přihlášek zajistit, riskoval by tak ale příliš velké množství dotazů, na které se nedostane.

„Toto rozhodnutí pražských zastupitelů by se mělo stát inspirací také pro zastupitele v jednotlivých městských částech, kde v naprosté většině případů občané interpelovat nemohou,“ okomentovala změnu Alena Rybníčková, předsedkyně občanského sdružení Pražské fórum, které po vedení města kromě zavedení interpelací požadovalo také to, aby radnice jmenovitě zveřejňovala, jak na jednání rady hlasovali jednotliví radní. Vyzvalo město také k opětnému zveřejňování videozáznamů ze zasedání zastupitelstva či ke zpřísnění dohledu nad městskými společnostmi.