Plzeňský kraj připravil podmínky pro železniční soutěže

Plzeň – Notifikaci na všechny tratě v Plzeňském kraji s výjimkou hlavního tahu Plzeň–Domažlice schválili dnes krajští radní. Od příštího roku tak budou moci vypisovat výběrová řízení na dopravce regionálních vlaků. Vedení kraje už ale upozornilo, že liberalizace trhu nebude tak rychlá, tendry bude vypisovat postupně. Evropská unie vyžaduje, aby byla veškerá železniční doprava provozována na základě výběrových řízení po roce 2019. Do té doby také platí smlouva s Českými drahami, která jim však fakticky zaručuje pouze domažlickou trať, pro kterou dopravce již pořídil nová vozidla.

První soutěže na regionální železniční dopravu proběhnou v Plzeňském kraji už letos, kraj vypíše výběrové řízení na dopravce na dvou úsecích tahu Horažďovice–Plzeň–Cheb. Další tratě nabídne kraj dopravcům postupně.

Podle hejtmanského náměstka Jaroslava Bauera je nutné rozdělovat tratě pozvolna. Kdyby totiž kraj hledal dopravce pro všechny regionální linky najednou, nemohl by jeho požadavky splnit nikdo jiný než České dráhy, které mají dostatek vozidel. Ta jsou ale stará a Plzeňský kraj chce prostřednictvím soutěží především zvýšit cestovní komfort. „Ve výběrovém řízení musíme dát v první řadě prostor dopravcům, aby se na spuštění provozu připravili, aby si mohli pořídit nové soupravy v souladu s požadavky výběrového řízení, musí si vytvořit určité zázemí,“ zdůraznil náměstek Bauer.

Notifikace, kterou krajská rada schválila, zahrnuje veškeré železnice v kraji od hlavních elektrizovaných tras z Plzně na Rokycany nebo Klatovy přes důležité motorové tratě, jako je ten z Plzně na Žatec nebo z Klatov do Železné Rudy, i lokálky, jako je ta do Heřmanovy Hutě.

Netýká se ale hlavní trati Plzeň–Domažlice, pro kterou zakoupily České dráhy nové motorové jednotky. Využily příspěvek s evropských fondů, který jim kraj zprostředkoval. Nové motoráky v současnosti vyrábí polská vagonka PESA, do provozu by měly zasáhnout ještě letos. „V červnu by mohly začít testovací jízdy a někdy v září nebo v říjnu by měla být nasazena první vozidla,“ řekl náměstek Vejprava. Včasné pořízení nových vozidel zajistilo drahám provozování osobních vlaků z Plzně do Domažlic do roku 2019 s možností prodloužení smlouvy do roku 2025.

Výběrová řízení v Plzeňském kraji se budou týkat pouze osobních a spěšných vlaků, které kraj objednává. Rychlíky a expresní vlaky objednává stát, který bude vypisovat vlastní tendry. Může se tak stát, že se na jedné trati budou setkávat regionální a dálkové vlaky různých dopravců.