Labe se zřejmě dočká děčínského jezu

Děčín – Klíčový jez na Labi, který má pomoci zachránit nákladní lodní dopravu v Česku, by se mohl začít stavět za tři roky. Kolísající hladina řeky nutí podniky v současné době využívat jiné přepravní cesty a rejdaři pak kvůli nedostatku zakázek odcházejí do zahraničí. Vodní dílo má stát čtyři miliardy korun, z větší části by ho mohla zaplatit Evropská unie. Proti stavbě ale dlouhodobě protestují ekologové.

Stavba jezu poblíž Děčína se plánuje sedm let, mezitím je řeka čím dál opuštěnější. „Rejdaři ani nemají zájem o Českou republiku, lépe se uživí v Německu nebo v Holandsku,“ říká kapitán remorkéru Beskydy Vladimír Weinlich. Nízká hladina nedovoluje přepravovat velké náklady. Řadu dní v roce je navíc vody tak málo, že lodě nemohou plout vůbec. „Jsme jediný vnitrozemský stát Evropské unie, který nemá přístup k námořním přístavům přes splavnou řeku,“ potvrzuje ředitel vodní sekce Svazu dopravy ČR Jiří Aster.

Vodní dílo by mělo trvale zvednout hladinu. Česko by se na stavbě mělo podílet zhruba půlmiliardou korun. Ředitelství vodních cest (ŘVC) nyní dokončilo potřebnou dokumentaci a věří v úspěch. „Přihlíželi jsme k otázkám jak odborné veřejnosti, tak samozřejmě státních organizací, nevládních organizací a také německé strany,“ uvedl ředitel ŘVC Jan Skalický.

Jez se ale nelíbí ekologům, proti jeho výstavbě už léta pořádají protestní akce. „Zvířata a rostliny, které se vyskytují v Labském údolí, nikde jinde v Evropě už nenajdete. To znamená, že jsme zavázáni k tomu, abychom je chránili,“ prohlašuje Kamil Repeš ze sdružení Arnika.